Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Ara Disiplin Kazınımlarına İlişkin Bilgi Düzeyleri Ve Görüşleri
Abstract
Bu araştırmada, Sosyal Bilgiler öğretmenlerinin 2004 İlköğretim programında yer alan ara disiplin kazanımlarını kullanma düzeylerini ve ne düzeyde bilgi sahibi olduklarını belirlemek amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda araştırmada karma yöntem kapsamında açımlayıcı sıralı desen kullanılmıştır. Araştırmanın nicel boyutunda Sosyal Bilgiler öğretmenlerinin ara disiplin kazanımlarına ilişkin bilgilerini ölçmek için Taş (2010) tarafından geliştirilen ‘Ara disiplin kazanımları bilgi testi’ kullanılmıştır. Nitel boyutta ise; araştırmacı tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu ile Sosyal Bilgiler öğretmenlerinin ara disiplin kazanımlarını ne ölçüde ve nasıl kullandıklarına ilişkin görüşleri alınmıştır. Çalışmanın örneklemini, maksimum çeşitlilik örneklemesi yoluyla seçilen 2016-2017 eğitim öğretim yılında Afyonkarahisar İli Merkez, ilçe, kasaba ve köylerinde görev yapan 103 Sosyal Bilgiler öğretmeni oluşturmaktadır. Nitel veriler ise 10 Sosyal Bilgiler öğretmeni ile yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılarak elde edilmiştir. Elde edilen nicel veriler bilgisayar ortamında istatistik paket programıyla betimsel istatistik bağlamında aritmetik ortalamalar, t-testi, ANOVA ile, nitel veriler ise içerik analizi tekniği kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmanın sonucunda; Sosyal Bilgiler öğretmenlerinin nicel verilerinden elde edilen ara disiplin yaklaşımı bilgi testine göre bilgilerinin orta düzeyde olduğu, cinsiyetlerine ve mezun olunan branşa göre dağılımına bakıldığında istatistik olarak anlamlı bir fark olmadığı görülmüştür. Araştırmaya katılan Sosyal Bilgiler öğretmenlerinin mesleki kıdemleri açısından; mesleki tecrübesi 1-5, 10-15 ve 16-20 yıl arasında olan öğretmenlerin ara disiplin bilgi testi puan ortalamalarının mesleki tecrübesi 30 yıl ve daha üstünde olan öğretmenlere göre anlamlı derecede daha yüksek olduğu ortaya çıkmıştır. Araştırmanın nitel sonuçlarına bakıldığında ise; Sosyal Bilgiler öğretmenlerinin ara disiplin yaklaşımı konusunda sınırlı bilgiye sahip oldukları ve bu konuda eğitim gereksinimleri olduğu sonucuna ulaşılmıştır. In this study, it was aimed to determine the levels of using cross currıculum acquisition teaching of social science teachers in 2004 primary school program, and their level of knowledge in this regard. For this purpose, explanatory sequential design within the scope of the mixed method was used in the study. In the quantitative aspect of the study, 'Cross currıculum learning outcomes knowledge test' developed by Taş (2010) was used to measure Social Studies teachers' knowledge about cross currıculum learning outcomes. In the qualitative aspect, a semi-structured interview form developed by the researcher was used to obtain Social Studies teachers' opinions about the extent and how they use the cross currıculum learning outcomes. The sample of the study consists of 103 Social Studies teachers working in Afyonkarahisar province, central district, towns and villages in 2016-2017 academic year, selected through maximum variation sampling. Qualitative data were obtained by conducting semi-structured interviews with 10 Social Studies teachers. Quantitative data obtained was analyzed using the statistical package program, the arithmetic mean, t-test and ANOVA in terms of descriptive statistics, and qualitative data was analyzed using content analysis technique. As a result of the research, according to the information obtained from the quantitative data of Social Studies teachers, their knowledge of cross currıculum learning outcomes was moderate and when we look at their gender and distribution according to their graduated branches, there was no statistically significant difference. In terms of professional seniority of Social Studies teachers participating in the research, it was found that teachers with professional experience between 1-5, 10-15 and 16-20 years have significantly higher cross currıculum knowledge test score averages than teachers with professional experience of 30 years or more. When the qualitative results of the research are considered, It was concluded that Social Studies teachers have limited knowledge of the cross currıculum approach and are required to be trained in this regard.
Collections
- Yüksek Lisans Tezleri [1638]