Biyolojide Sıralı Öğretim Metodları Ve Akademik Başarı Üzerine Etkisi
Abstract
Bu çalışmanın amacı biyoloji öğretim metotlarının kullanım sırasının öğrencilerin akademik başarısında ve hatırlama seviyelerindeki etkisini belirlemektir. Bu amaçla birinci sınıf Atatürk üniversitesi biyoloji öğrencilerinden 20 kişi içeren 3 grup üzerinde 3 öğretme metodunun kullanım sırası değiştirilerek enzim konusunun genel karakteristiği anlatılmıştır. Öğretim metotları laboratuar uygulaması, gösteri (slayt, demonstrasyon) ve düz anlatımdır. Birinci grup derse laboratuar da deney ile başladı, sonra enzim konusu ile ilgili teorik bilgi düz anlatım ile verildi ve sonra slayt gösterildi (Grup I). Birinci grupta kullanılan bu üç öğretim metodunun sırası ikici grupta değiştirildi. İkinci grupta ders düz anlatım ile başlatıldı, sonra slayt gösterisi kullanıldı ve en son öğrenciler tarafından deney yapıldı (Grup II). Üçüncü grupta yine bu üç öğretim metodunun sırası değiştirildi ve ders slayt gösterisi ile başlatıldı, sonra deney yapıldı ve en son düz anlatım yapıldı (Grup III). Laboratuar uygulaması, enzimlerin katalitik özellikleri, çalışmalarına etki eden faktörleri ve enzim-substrat ilişkisini kapsayan, katalaz enzimi ile yapılan bir öğrenci deneyidir. Bu deney öğrenciler tarafından yürütüldü. Gösteri ise enzimin yapısını ve fonksiyonlarını gösteren slaytlar şeklindedir. Bu slaytlar öğretmen tarafından sınıfa gösterildi. Düz anlatım ise öğretmen tarafından bir konferans niteliğinde sunulur. Değişik sıralı metotların etkisi bir başarı testi ile nicel olarak ölçüldü. Başarı testi, 25 maddelik olup bilgi yanında, bilginin transferi ve problem çözme yeteneğini ölçmektedir. Bu test örneklem gruplarına konu sunulmadan önce ön test, konu sunulduktan sonra son test ve son testten 40 gün sonra kalıcılık (hatırlama) testi olarak üç kere uygulanmıştır. Sonuçlar tek yönlü varyans analizi testi kullanılarak değerlendirilmiştir. Testten elde edilen sonuçlara göre, Grup I ve Grup III ‘ün akademik başarıları Grup II’ nin akademik başarısından daha yüksektir. Grup I’ deki öğrencilerin kalıcılık düzeyleri ise Grup II ve Grup III’ deki öğrencilerin kalıcılık düzeylerinden yüksektir.
Source
Kuramsal Eğitimbilim DergisiVolume
2Issue
2Collections
- Cilt 2 : Sayı 2 [4]