Günümüz Sınıflarında Sosyal Bilgilerin Öğretimi: Öğretmenlerin Yöntemleri ve Pedagojik Uygulamaları
Abstract
Her bakımından değişen ülke ve dünya koşullarında bilgi ve becerilere dayalı kararlar alıp problem çözebilen etkin demokratik vatandaşlar yetiştirmek amacıyla sosyal bilim disiplinlerinden aldığı bilgi ve yöntemlerle bütünleşen sosyal bilgiler eğitimi küresel gelişmeler ve sorunlar karşısında bugün daha fazla önem kazanmaktadır. Ancak bu dersin öğretiminin nasıl gerçekleştirildiği ve öğrenciler üzerinde pedagojik olarak yeterince etkili olup olmadığı konusunda geçmişte olduğu gibi bugünün sınıflarında da halen belirsizlikler mevcuttur. Bu araştırmanın amacı, tarama yöntemine dayanılarak sosyal bilgiler öğretmenlerinin sınıflarında hangi yöntem ve uygulamaları kullandıklarını inceleyerek bu dersin öğretimiyle ilgili güncel durumu ortaya çıkarmaktır. Bu amaçla Kahramanmaraş-Merkez’de seçkisiz olarak belirlenen 35 ortaokulda öğretim veren 72 sosyal bilgiler öğretmeninden görüş alınmıştır. Araştırmacı tarafından geliştirilen 30 maddelik Likert tipi bir anket aracılığıyla toplanan veriler tanımlayıcı istatistikler kullanılarak analiz edilmiştir. Elde edilen bulgularda umut kırıcı sonuçlar gözlenmiştir. Öğretmenlerin yarısından fazlası kendi müfredatlarını ders zamanlarının yarısı veya daha fazlasında pasif öğrenme yöntemleriyle bütünleştirerek uygulamalarında daha geleneksel bir anlayışı benimsemektedir. Öğretmenler, genel olarak interaktif, bağımsız olarak desteklenmiş öğrenci merkezli etkinlikler yerine öğretmen denetimi aracılığıyla bilgi geçişini yansıtan bir öğretim tarzına yönelme eğilimindedir.
Source
Kuramsal Eğitimbilim DergisiVolume
11Issue
1Collections
- Cilt 11 : Sayı 1 [8]