Astronomi Konularının Öğretimi Bağlamında Okul Öncesi Öğretmenleri
Özet
Bu çalışmada okul öncesi öğretmelerinin astronomi alanına ilişkin mevcut durumlarını çeşitli açılardan araştırmak amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Muş ili Merkez ilçesi sınırları içerisinde görev yapmakta olan 20 okul öncesi öğretmeni oluşturmaktadır. Öğretmenlerinin mesleki deneyimi 1-14 yıl arasında değişmekte olup 16’sı bayan 4’ü erkektir. Çalışmada nitel araştırma desenlerinden biri olan durum çalışması deseni kullanılmıştır. Çalışmanın verileri 6 soruluk açık uçlu soru formu kullanılarak toplanmıştır. Elde edilen veriler içerik analizi tekniği kullanılarak analiz edilmiştir. Güvenirliği sağlamak için analizler araştırmacılar tarafından ayrı ayrı zamanlarda yapılmış olup, daha sonrasında araştırmacıların ortak çalışmasıyla son kategoriler belirlenmiştir. Öğretmenlerin sorulara verdikleri cevaplar uygun kategorilerde frekans olarak sunulmuştur. Analizler sonucunda öğrencilerin en çok merak ettiği astronomi kavramlarının başında dünya, güneş, ay, yıldızlar, astronot, uzay ve uzaylı gibi kavramların geldiği görülmüştür. Öğretmenler astronomi konularında kendilerini kısmen yeterli bulmuşlardır. Bu durumun nedenini ise genellikle lisans eğitimi süresince alınan fen eğitimi derslerinin yetersizliğine bağlamışlardır. Ayrıca öğretmenlerin çoğu okul öncesi eğitim programındaki astronomi etkinliklerini yeterli bulmamaktadırlar. Bu yüzden öğretmenlerin çoğu program dışında kendileri etkinlik planlamaktadırlar. Son olarak öğretmenlerin astronomiyi günlük yaşamla ilişkilendirirken figürler-resimler, dünya modeli, gece-gündüz modellemesi, teleskop modeli ve video gösterileri kullandıkları saptanmıştır. Bu sonuçlardan yola çıkarak okul öncesi eğitimi programındaki astronomi etkinliklerinin sayısının artırılması önerilmiştir. Ayrıca okul öncesi öğretmenliği lisans programlarında bir dönem olarak yer alan fen eğitimi derslerine daha fazla yer verilmesi, bu derslerin fen eğitimi alan uzmanları tarafından verilmesi ve astronomi konularına fen eğitimi dersleri içerisinde daha fazla önem verilmesi önerilmiştir.
Kaynak
Kuramsal Eğitimbilim DergisiCilt
11Sayı
3Koleksiyonlar
- Cilt 11 : Sayı 3 [12]