Öğretmen Görüşlerine Göre Öğretmen Davranışlarının Değerler Eğitimi Açısından İncelenmesi
Abstract
Öğretmenler, öğrencilere kazandırılması gereken değerleri öncelikle kendi hayatlarında sergileyerek öğrencilere örnek olmalıdırlar. Bu sebeple, öğretmenlerin sahip oldukları değerlerin anlaşılmasının oldukça önemli olduğu düşünülmektedir. Bu araştırmanın amacı, öğretmen davranışlarının öğretmen görüşlerine göre değerler eğitimi açısından incelenmesidir. Araştırmada nitel araştırma yöntemi benimsenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu Düzce merkezde yer alan farklı okullardaki farklı branşlardan beş ilkokul, üç ortaokul ve dört lise öğretmeni oluşturmaktadır. Veriler yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak toplanmış ve içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Veriler, araştırmacılar tarafından kodlanarak olumsuz öğretmen davranışları belirlenmiştir. Olumsuz öğretmen davranışları ana kategoriler altında toplanmış ve zedelenen değerler tespit edilmiştir. Ortaya çıkan sonuçlar, ilkokul, ortaokul ve lise öğretmenleri olarak tablolaştırılmıştır. Ayrıca, olumsuz öğretmen davranışları ve zedelenen değerlerin öğretim kademelerine göre karşılaştırılması yapılmıştır. Bulgular ve yorumlardan hareketle olumsuz öğretmen davranışları sonucu; adalet, saygı-hoşgörü-samimiyet, alçak gönüllülük, doğruluk, ölçülülük, sorumluluk, merhamet-sabır, örnek olma, çalışkanlık-başarılı olma, fedakarlık-dayanışma değerlerinin zedelendiği tespit edilmiştir. Sonuçlara göre, öğretmenlerin değerleri zedeleyici davranışlarıyla ilgili birtakım öneriler geliştirilmiştir.
Source
Kuramsal Eğitimbilim DergisiVolume
9Issue
3Collections
- Cilt 9 : Sayı 3 [8]