Lise öğrencilerinde mobil cihaz bağımlılığının araştırılması
Özet
Toplumun her kesiminde teknolojinin ilerlemesi ile hayatımızın odak noktası haline gelen mobil cihazlar gençliğin ruhsal sağlığını hedef alarak mobil bağımlılık seviyesine taşımıştır. Modern çağın en büyük sorunu haline gelen mobil cihaz bağımlılığının oluşturduğu tehdit endişe verici boyutlara ulaşmıştır. Bu çalışmada yeni neslin bilinçli ya da farkında olmadan sosyal yaşantılarını ve günlük faaliyetlerini mobil cihazları yüzünden ihmal etmeleri ve bunun sebep olduğu akademik ve sosyal yaşantılarındaki etkisini araştırmak için Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi öğrencilerinin mobil telefonu kullanım alışkanlıklarını ve mobil cihaz bağımlık düzeylerini belirlemek ve bu bağımlılıklara sebep olan etmenleri incelemek amaçlanmıştır.
Bu araştırmada, Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesinde 9, 10, 11 ve 12. sınıflarda okuyan 240 öğrencinin mobil cihaz bağımlılık düzeyleri, öğrencilere “Problemli Telefon Kullanım Ölçeği” anketi uygulanıp ardından “Mobil Cihaz Bağımlılık Semineri” verilerek etkileri nicel yöntemlerle incelenmiştir.
Öğrencilere mobil cihaz kullanım alışkanlıklarının araştırılması ile ilgili ön test uygulanarak veri toplanmıştır. Sonrasında deney grubu olarak seçilen 10 ve 11.sınıf öğrencilerine “Mobil Cihaz Bağımlılık” semineri verilmiştir. Seminerde öğrencilere mobil kullanım alışkanlıklarını gözden geçirebilmeleri için mobil cihazlar ile gün içerisinde geçirdikleri süreleri fark etmeleri, mobil cihazları en çok hangi amaçla kullandıkları, bağımlı kategorisinde olanların bu durumdan nasıl kurtulabilecekleri konusunda bilgilendirme yapılarak kendilerini sorgulama fırsatı verilmiştir. İki hafta sonra tüm öğrencilerin mobil cihaz bağımlılık düzeyleri tekrar ölçülmüştür.
Elde edilen veriler neticesinde Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi öğrencilerinde mobil cihaz bağımlılık düzeyinin yüksek olduğu söylenebilir. Bununla birlikte verilen eğitim sayesinde öğrencilerin bilinçli telefon ve internet kullanımı konusunda kendilerini değerlendirdikleri görülmüştür. Akıllı telefon kullanımı ve başarılarına etkisi konusunda sık sık seminerler düzenlenerek aileler ve öğrenciler bilgilendirilmeli. Rehberlik derslerine mobil cihaz bağımlılığı, internet bağımlılığı ve bunların fizyolojik ve psikolojik zararlarını öğrencilerin dikkatlerini çekecek şekilde işlenmesi farkındalık yaratabilir. Okulların öğrencilerin derste dikkatlerinin dağılmaması için geliştirilen kilitli telefon dolabı uygulaması yaygınlaştırılmalıdır. Mobile devices that have become the focal point of our lives with the advancement of technology in every part of the society have moved to the mobile dependency level by targeting the youthful spiritual health. The threat posed by mobile device dependency, which has become the biggest problem of the modern era, has reached alarming dimensions. In this study, it is aimed to determine the mobile phone usage habits and mobile device dependency levels of Vocational and Technical Anatolian High School students to investigate the social and social activities of the new generation consciously or unwittingly neglecting their social experiences and their daily activities due to mobile devices, The aim of this study was to investigate
Data were collected by pre-testing the students about the habits of mobile device usage. "Mobile Device Addiction" seminar was given to 10th and 11th grade students who were selected as experimental group afterwards. In the seminar, the students were given the opportunity to inquire about their mobile usage habits by informing the mobile devices about the time they spent during the day, how they used the mobile devices most for what purpose, and how the dependent categories could get rid of them.
In this study, mobile device dependency levels of 240 students studying at 9th, 10th, 11th and 12th grade in Vocational and Technical Anatolian High School were applied to the questionnaire "Problematic Phone Usage Questionnaire" and then "Mobile Device Addiction Seminar" was given and the effects were examined quantitatively. Two weeks later, all students' mobile device dependency levels were measured again.
As a result of the obtained data, it can be said that mobile device dependency level is high in Vocational and Technical Anatolian High School students. With this training, it has been seen that students have been questioning themselves about the use of conscious telephone and internet. Families and students should be informed about frequent seminars on smartphone use and its impact on success. The awareness of mobile device dependency, internet addiction and their physiological and psychological harm to the guidance courses can be raised to the attention of the students. Locked telephone locker application, which is developed for schools not to distract students from their interests, should be widespread.
Bağlantı
http://hdl.handle.net/11630/5704Koleksiyonlar
- Yüksek Lisans Tezleri [879]