4. ve 7. Sınıf Sosyal Bilgiler Derslerinde Sorulan Öğretmen Sorularının Bloom Taksonomisinin Bilişsel Alanına Göre İncelenmesi
Abstract
Bu çalışmada 2014-2015 eğitim-öğretim yılında Sosyal Bilgiler derslerinde
öğretmenler tarafından sorulan sorular, Bloom taksonomisine göre incelenmiştir. 4.
Sınıf ve 7. Sınıf Sosyal Bilgiler derslerine giren iki öğretmenin dört hafta derslerine
girilerek gözlenmesi sonucu elde edilen sorular betimsel analiz ile incelenmiştir.
Nitel olarak yapılan bu araştırmanın yöntemi gözlem ve görüşme olup, veri toplama
aracı olarak, Yapılandırılmamış gözlem formu ve uzman görüşü alınarak
hazırlanmış görüşme formu kullanılmıştır. Yapılan çalışmada öğretmenlerin ilk
olarak Bloom taksonomisinin bilişsel alanında bulunan bilgi basamağındaki
soruları tercih ettiği görülmüştür. İkinci sırada ise kavrama basamağı soruları
gelmektedir. Analiz, sentez ve değerlendirme basamaklarında sorulan soruların
sayısının oldukça az olduğu görülmüştür. Uygulama düzeyinde ise hiç soru
sorulmadığı belirlenmiştir. Görüşme formu aracılığıyla toplanan verilerde
öğretmenlerin daha çok üst düzey sorular sorulması gerektiğini düşündüğü fakat
uygulamada alt basamaklardaki soruları tercih ettikleri görülmüştür. Öğretmenler
tarafından görüşme formu aracılığıyla örnek olarak sorulan sorularda da yine
Bloom taksonomisine göre alt basamakta ki soruların sorulduğu belirlenmiştir.
Sonuç olarak öğretmenlerin aslında üst düzeyde soruların sorulmasının gerektiğini
düşündüğü ancak soru sorarken alt basamaktaki soruları daha çok kullandıkları
belirlenmiştir.
Source
Sosyal Bilimler DergisiVolume
19Issue
2URI
https://sbd.aku.edu.tr/wp-content/uploads/2017/12/C.19-S2b9aydinyilmaz.pdfhttp://hdl.handle.net/11630/5764