Marshall yardımı çerçevesinde yayımlanan eserlerin çocuk edebiyatı açısından incelenmesi
Abstract
Çocuk edebiyatı, çocuğun duygu, düşünce ve eğitim dünyasında oldukça önemli bir işleve sahiptir. Çocuklara seslenirkençocuk bakış açısını yakalayan, özgün bir konuyu özenli bir biçemle işleyen edebî ürünler, okuyucularınıdüşündürüp eğlendirirken onların kişilik gelişimleri üzerine de önemli katkılarda bulunur.
Bu çalışmada, Amerikan Bord Neşriyat tarafından yayımlanan ve Marshall Yardımı çerçevesinde dilimize İnci Saltıkgil’in çevirdiğiMehmet ile Meral serisinden 14 çocuk kitabı incelenmiştir. 1955-1960 yılları arasında Türkçeye çevrilen Mehmet ile Meral serisi çocuk edebiyatımız açısından büyük önem taşımaktadır. Nitekim söz konusu dönemde çocuk edebiyatı yayınlarımızın sayısı göz önüne alındığında Mehmet ile Meral’in önemli bir açığı gidermeye çalıştığı söylenebilir.
Bu tezde, yayımlanmasının üzerinden yaklaşık altmış yıl geçmesine rağmen biçim, içerik ve çocuk edebiyatı açısından incelenmemişolan Mehmet ile Meral serisiçocuk kitaplarıele alınmıştır. Marshall Planı çerçevesinde basılan söz konusu çocuk kitaplarıyla ilgili olarak yapılan bu çalışmada, incelenen 14 çocuk kitabının çocuklara hangi konuları anlattığı ve bu konuları nasıl anlatmaya çalıştığı çocuk edebiyatı kriterleri göz önüne alınarak incelenmeye çalışılmıştır Children’s literature has an important function in the world of emotions, thoughts and education of the child. While addressing children, literary products that capture a child’s perspective and process an original subject with great care, make an important contribution to their personality development while making their readers think and entertaining.
In this study, 14 children’s books from Mehmet and Meral series which were published by American Bord Publications and translated by İnci Saltıkgil in the frame of Marshall Aid were examined. Mehmet and Meral series, which were translated into Turkish between 1955 and 1960, are of great importance for our children’s literature. As a matter of fact, when we consider the number of children’s literature publications, it can be said that Mehmet and Meral are trying to solve a significant gap.
In this thesis, although some sixty years have passed since its publication, Mehmet and Meral series children’s books which are not examined in terms of form, content and children’s literature are discussed. In this study, which was conducted in relation to the children’s books published within the framework of the Marshall Plan, 14 children’s books were examined by considering the children’s literature criteria, which subjects they tried to explain.
Collections
- Yüksek Lisans Tezleri [1638]