Etkileşimli Sınıf Yönetimine İlişkin Okul Yöneticisi ve Öğretmenlerin Hazırbulunuşluk Durumlarının İncelenmesi
Abstract
Bu araştırmada, FATİH Projesi kapsamında yürütülen etkileşimli sınıf yönetimine ilişkin okul yöneticisi ve öğretmenlerin hazırbulunuşluk durumlarının incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın pilot uygulama grubunu, 2017-2018 öğretim yılının güz döneminde, Hatay ilinin Erzin, Dörtyol, Payas ve İskenderun ilçelerinde bulunan ve FATİH projesi kapsamında olan ortaokullarda ve liselerde görev yapan yönetici ve öğretmenlerden seçkisiz olarak belirlenmiş 300 kişi, uygulama grubunu ise aynı şekilde seçilmiş 340 kişi oluşturmaktadır.
Araştırma kapsamında etkileşimli sınıf yönetimine hazırbulunuşluğu etkileyen faktörleri belirlemek amacıyla “Etkileşimli Sınıf Yönetimine Hazırbulunuşluk Ölçeği (ESYHBÖ)” geliştirilmiştir. Geliştirilen ölçek 4 faktörden oluşmaktadır; psikolojik hazırbulunuşluk, öz yeterlik, teknik beceri hazırbulunuşluğu ve kurumsal hazırbulunuşluk. Veriler paket programlar kullanılarak analiz edilmiştir. Verilerin analizinde frekans, ortalama, Kolmogorov-Smirnov ile Shapiro-Wilk testi, Man Whitney-U testi ve Kruskal Whallis testi kullanılmıştır.
Elde edilen sonuçlara bakıldığında katılımcıların etkileşimli sınıf yönetimine genel olarak hazırbulunuşluklarının yüksek olduğu görülmüştür. Erkek katılımcılar ile kadın katılımcılar arasında genel hazırbulunuşluklarında anlamlı bir farklılık olduğu görülmüştür. İdareci ve öğretmenler arasında psikolojik hazırbulunuşluk, öz yeterlik algısı ve kurumsal hazırbulunuşluk boyutlarında; mesleki kıdemler arasında teknik beceri hazırbulunuşluğu boyutunda; çalıştıkları okul türleri arasında psikolojik hazırbulunuşluk ile öz yeterlilik algısı boyutlarında anlamlı bir farklılık olduğu görülmüştür.
Collections
- Yüksek Lisans Tezleri [879]