Ön Lisans Öğrencilerinin Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi (Tpab) ve Özyeterliliklerinin Araştırılması: Afyon Meslek Yüksekokulu’nda Bir Uygulama
Özet
Bu araştırmada, temel amaç meslek yüksekokullarında eğitim gören ön lisans öğrencilerinin Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi (TPAB) modeli ile sahip oldukları teknolojik bilgi seviyesini ölçmek ve özyeterliliklerini araştırarak ön lisans öğrencilerinin teknolojiye yatkınlık düzeylerini ortaya çıkarmaktır. Durum saptaması niteliğinde olan araştırmanın, nicel araştırma teknikleri temel alınarak uygulanması planlanmıştır. Araştırmacı tarafından verilerin toplanmasında nicel araştırmalar için uygun olan 49 maddelik TPAB modeli kriterleri temel alınmış olup beşli Likert tipi bir ölçek oluşturularak anket çalışması yapılmıştır. Yapılan bu çalışma ile Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi modeli Meslek Yüksekokullarında eğitim gören ön lisans öğrencilerine ilk kez uygulanmıştır. Ayrıca ölçek içerisinde araştırma grubunu tanımlayıcı beş demografik soruya yer verilmiştir. Araştırma grubu Afyon Kocatepe Üniversitesi Afyon Meslek Yüksekokulu öğrencilerinden oluşmaktadır. Araştırmaya teknik ve sosyal bölümlerdeki 20 farklı programdan toplam 899 öğrenci katılmıştır. Öğrencilerin görüşleri anket yardımıyla toplanarak bilgisayara aktarılmış ve istatiksel analizler kapsamında ANOVA, t-testi ve korelasyon analizi yapılmıştır. Yapılan analizlerde Cronbach Alfa Katsayısı 0,958 olarak yüksek derecede güvenilir bulunmuştur. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre Meslek Yüksekokullarda yürütülen eğitim öğretim faaliyetleri Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi modeline uygundur. Nitelikli insan gücü yetiştirmeyi amaçlayan Bologna Süreci kapsamında belirlenen kriterler incelendiğinde de teknoloji ön plana çıkmaktadır. Ön lisans eğitimi alan öğrencilerin teknoloji okuryazarı bireyler olabilmesi için meslek yüksekokullarının kaliteli bir eğitim anlayışına uygun olarak bilgi ve iletişim teknolojilerini eğitim öğretim sürecine dahil etmeleri zorunlu bir gerekliliktir.
Bağlantı
http://hdl.handle.net/11630/6183Koleksiyonlar
- Yüksek Lisans Tezleri [879]