Advanced Search

Show simple item record

dc.contributor.advisorYörük,Sinan
dc.contributor.authorSunal, Gökhan
dc.date.accessioned2019-05-28T12:37:47Z
dc.date.available2019-05-28T12:37:47Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11630/6249
dc.descriptionToday, the most important value is information. Information technology constitutes the most important element of information society. With the rapid spread of information technology educational institutions have also begun to benefit from this technology. Due to the wide-spread use of information technology at schools, school administrators are expected to use the technology effectively. This research aims to reveal the level of executives’ competence on the use of information technology in secondary education institutions. The sample of the research constitutes 140 managers that work in official and private secondary education institutions in Uşak- central districts and in other districts. “Self-efficiency to use information technology in education“ survey was carried out to school administrators. Obtained data was entered and analyzed via the software package SPSS19.0. Data was tabulated by considering the demographics that joined the survey to demonstrate their competence. Data obtained from the survey findings are evaluated and interpreted in the fourth part of the research. According to the result, secondary education instution administrators’ competence that is the usage of the information technology varies according to age, graduation (education), seniority and information technology education variant.en_US
dc.description.abstractGünümüzde en önemli değer bilgidir. Bilişim teknolojisi ise bilgi toplumunun en önemli öğesini oluşturmaktadır. Bilişim teknolojilerinin, hızla yaygınlaşması ile eğitim kurumları da bu teknolojiden faydalanmaya başlamıştır. Okullarda bilişim teknolojilerinin kullanımının yaygınlaşması nedeni ile okul yöneticilerinin bu teknolojiyi etkin bir biçimde kullanması beklenmektedir. Bu araştırma ile ortaöğretim kurum yöneticilerin bilişim teknolojilerini kullanma konusundaki yeterlik düzeylerini ortaya çıkartmayı amaçlamaktadır. Araştırmanın örneklemini 2014-2015 eğitim-öğretim yılında Uşak ili merkez ilçe ve diğer ilçelerindeki resmi ve özel ortaöğretim kurumlarında görev yapan 140 yönetici oluşturmaktadır. Okul yöneticilerine "Eğitimde Bilgi Teknolojileri Kullanımı Öz-Yeterliği" anketi uygulanmıştır. Elde edilen veriler SPSS 19.0 paket programı ile girilmiş ve analiz edilmiştir. Veriler, demografik özellikler dikkate alınarak ankete katılanların yeterliklerini ortaya koyacak şekilde tablo haline getirilmiştir. Araştırmanın dördüncü bölümü olan bulgular kısmında anketten elde edilen veriler değerlendirilip tablolar yorumlanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre; ortaöğretim kurum yöneticilerinin bilişim teknolojileri kullanım yeterlikleri yaş, mezuniyet (eğitim), mesleki kıdem, yöneticilikteki kıdem ve bilişim teknolojileri eğitimi değişkenlerine göre farklılık göstermektedir.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectKurum Yöneticisi, Bilişim Teknolojileri, Bilgisayar, Öz-Yeterlik,en_US
dc.titleOrtaöğretim Okul Yöneticilerinin Bilişim Teknolojileri Kullanma Yeterlik Düzeylerinin Belirlenmesi (Uşak İli Örneği)en_US
dc.title.alternativeThe Determination of the Secondary School Administors’ Competence Use of Information Technologies (An Example of Uşak Cıty)en_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.identifier.startpage1en_US
dc.identifier.endpage99en_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record