Üniversite Öğrencilerinin Bilgi Güvenliği Kazanımlarının, Farkındalıkları Üzerindeki Etkilerinin Analizi: Afyon Kocatepe Üniversitesi Örneği
Abstract
Ham verinin işlenip yorumlanması sonucunda ortaya çıkan meta, şeklinde tanımlanan bilgi, insanlık tarihi boyunca önemli bir yere sahip olmuştur. Gelişen teknoloji ve insanların değişen ihtiyaçları sonucu bilginin miktarında meydana gelen artış, onun dijital sistemlerde depolanarak, bu sistemler aracılığıyla iletilmesi ve paylaşılması sonucunu doğurmuştur. Bu sonuç, kötü niyetli kişilerin iştahını kabartarak, bilgiyi ele geçirmeye yönelik tehdit çeşitliliğinin artmasına neden olmuştur. Bu tehditler, genellikle savunmasız ve bilinçsiz kullanıcıları hedef aldığından, toplumun bilgi güvenliği kazanımları ve farkındalıklarının artırılması, tehditlere karşı alınacak önlemlerin başında gelmektedir.
Bu araştırmada, üniversite öğrencilerinin, bilgi güvenliğine yönelik kazanımları ve farkındalıkları belirlenerek, demografik özelliklerine göre farklılık gösterip göstermediği araştırılmış, genel güvenlik bilgileri ile farkındalıkları arasındaki ilişkiler, yapısal eşitlik modellemesi ile incelenmiştir.
Afyon Kocatepe Üniversitesi öğrencilerine uygulanan bir anket aracılığı ile derlenen verilerin analiz edilmesi sonucunda, öğrencilerin bilgi güvenliği farkındalıkları; internet güvenliği, sosyal medya kullanımı, internet tarayıcısı ile ağ güvenliği, şifre oluşturma ve sosyal medya tuzakları olmak üzere beş alt boyutta ortaya çıkarken, genel güvenlik bilgileri ise; tehditler ve önlemler olmak üzere iki alt boyutta ortaya çıkmıştır. Bilgi güvenliği kazanımlarının cinsiyet, yaş ve internet kullanım yıllarına göre, bilgi güvenliği farkındalıklarının ise yaş, bölüm, sınıf ve internet ortamını güvenli bulup bulmamalarına göre anlamlı bir farklılık gösterdiği tespit edilmiştir. Diğer taraftan, kurulan modelden elde edilen sonuçlar bilgi güvenliği farkındalığı üzerinde en fazla etkiye sahip olan alt boyutun “İnternet Güvenliği” olduğunu göstermektedir.
Collections
- Yüksek Lisans Tezleri [879]