Öğretmen Adaylarının Eğitim Programı Okuryazarlığı Düzeyleri
Abstract
Bu araştırmada, öğretmen adaylarının eğitim programı okuryazarlığı düzeylerini belirlemek ve bu
düzeylerin cinsiyet, yaş, öğrenim türü, bölüm ve akademik başarı gibi değişkenlere göre farklılaşma
durumunu incelemek amaçlanmaktadır. Betimsel bir saha taraması olarak desenlenen bu çalışmada
veriler Bolat (2017) tarafından geliştirilen ‘Eğitim Programı Okuryazarlığı Ölçeği’ aracılığıyla
öğretmen adaylarından toplanmıştır. Çalışmanın katılımcıları bir devlet üniversitesinin eğitim
fakültesinde öğrenim gören dördüncü sınıf öğretmen adayları ile aynı fakültede pedagojik formasyon
eğitimi alan toplamda 210 öğretmen adayından oluşmaktadır. Araştırmada veriler betimsel
istatistikler, bağımsız örneklem t testi ve tek yönlü varyans analizi yöntemleri ile analiz edilmiştir.
Araştırmada ortaya çıkan temel bulgular şöyledir: öğretmen adaylarının eğitim programı okuryazarlığı
düzeyi ölçek toplamında 3,72 (oldukça katılıyorum) olarak belirlenmiştir; öğretmen adayları ‘okuma’
boyutunda ‘yazma’ boyutuna göre daha başarılıdır; öğretmen adaylarının eğitim programı
okuryazarlığı düzeyleri ölçek toplamında cinsiyet, yaş ve öğrenim türü değişkenlerine göre anlamlı
düzeyde farklılaşmazken bölüm ve akademik başarı değişkenlerine göre farklılaşmaktadır. Araştırma
sonuçlarının öğretmen adaylarının eğitim programı okuryazarlığı düzeylerini ortaya koymanın yanı
sıra alanda yeni bir kavram olan eğitim programı okuryazarlığını ön plana çıkarması önemli
görülmektedir.