Okullarımızda Yazım Eğitimi ve Sorunları Üzerine
Abstract
Yazım, bir dilin belli kurallarla yazıya geçirilmesi, imla anlamına gelmektedir. Yazım
terimi Türkçe Sözlük’te hem kelimelerin yazılışını hem de noktalama işaretlerinin
kullanımını ifade etmektedir. Yazılı-sözlü iletişimde duygu ve düşüncelerin eksiksiz ve
doğru aktarılması, yazılı iletişimde yazınsal birliğin sağlanabilmesi için her yazı dilinde
bu tür kurallar bulunmaktadır. Yazım eğitiminin bir amacı da eğitim kurumlarında
sözcüklerin doğru yazılışlarını öğreterek telaffuzunda sorun olan sözlerin doğru telaffuz
edilmesini sağlamaktır. Böylece hem yazılı hem de sözlü iletişimde kültür dilinin
birleştirme gücü devreye sokulmuş olur. Bunun yanında yazım eğitimiyle öğrenciye
doğru yazma sorumluluğu ve bilinci kazandırılarak öğrencilerin düşünme becerileri
geliştirilmekte, ana diline hâkim olması sağlanarak anlama ve anlatma becerileri
geliştirilmekte akademik başarılarının yükselmesine önemli katkılar sağlanmaktadır.
Ancak yazım eğitimi ve öğretimi konusunda çeşitli sorunlarımız bulunmaktadır. Yazım
eğitimi konusu, öğretim programlarında başlı başına bir ders olarak ele alınmamakta;
bazı programlarda dil bilgisi konuları içerisine dağıtılmış olarak, bazı programlarda da
okuma eğitimi içerisinde verilmektedir. Ayrıca yazım ve noktalama konuları ve
kazanımları incelendiği zaman bu alanla ilgili ciddi bir çalışmanın yapılmadığı hemen
anlaşılmaktadır. Programlarda yazım eğitimiyle ilgili kazanımların hangi sınıflarda ne
kadar ve ne şekilde verileceğine dair bilimsel bir ölçüt bulunmamaktadır. Bununla
birlikte yazım eğitimiyle ilgili kazanımların eğitim öğretim süreçlerine dağıtılmasında
ve kademelendirilmesinde de gerekçeli bir tutumun oluşmadığını hatta çok gerekli bilgi
ve becerilerin programlarda yer almadığını görmekteyiz. Bu çalışmamızda temel
eğitimden orta öğretimin sonuna kadar yazım (yazım ve noktalama) eğitiminde
yaşadığımız sorunlar ele alınmış ve bu sorunlara çözüm önerileri getirilmiştir.
Source
Sosyal Bilimler DergisiVolume
20Issue
3Collections
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Cumhuriyet dönemi Türkçe programlarında yazım eğitimi
Dadaş, Ezgi (Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2020)Her dilin yazılı anlatımında düzeni, birliği sağlamak amacıyla çeşitli kurallar bulunur ve bu kurallar söz konusu dilin yazım (imla) sistemini oluşturur. Yazım eğitimi, bireylere kelimelerin doğru yazımını öğretmek ve ... -
3.ve 4. Sınıf bilsem öğrencilerinin yazma çalışmalarında yazım ve noktalama kurallarına uyma durumları üzerine bir inceleme
Yemenici, Aliye İlkay; Koca, Selda (Afyon Kocatepe Üniversitesi, 31.12.2023)Bu araştırma Bilsem'e devam eden 3. ve 4. sınıf öğrencilerinin yazma çalışmalarındaki yazım ve noktalama kurallarına uyma durumlarını tespit etmek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden ... -
Çeşitli yönleriyle Şumnulu Hâfız Hilmî Efendi’nin Nazm-ı Nefîs adlı şurût-ı salâtı
Yılmaz, Oğuz (Afyon Kocatepe Üniversitesi, 15.06.2023)Türk İslam Edebiyatı ilim dalındaki edebî türlerden biri olan şurût-ı salâtlar-salâtnâmeler ıstılahî açıdan; abdest, gusül ve teyemmüm gibi öncülleriyle beraber başta namazın şartları, farzları, vacipleri, sünnetleri, ...