Öğretmen Adaylarının Siber Zorbalık ve Siber Mağduriyet Algı Düzeylerinin İncelenmesi
Abstract
Bu araştırmada, Afyon Kocatepe Üniversitesi Eğitim Fakültesinde öğrenim gören öğretmen adaylarının; cinsiyet, sosyo-ekonomik düzey, internet kullanım süresi, öğrenim gördüğü sınıf ve bölüme göre siber zorbalık ve siber mağduriyet algılarının incelenmesi ve farkındalık düzeylerini belirlemek amaçlanmıştır.
Çalışma evreni 2015–2016 eğitim öğretim yılında Afyon Kocatepe Üniversitesi Eğitim Fakültesinde bulunan 7 bölümde öğrenim gören 1., 2., 3. ve 4. Sınıf öğrencilerinden seçilen öğrencilerden oluşmaktadır. Araştırmanın örneklemi olarak 1088 öğrenci katılmış olup bunların %25,4’ü ( n=276 ) erkek, %74,6’sı ( n=812 ) kız öğretmen adayından oluşmaktadır. Örneklemin evreni temsil ettiği varsayılmıştır.
Deneklere anket uygulaması yapılmış olup ankette araştırmacı tarafından hazırlanan kişisel bilgi formu ve Arıcak vd. (2011), tarafından geliştirilen “Siber Zorbalık” ve “Siber Mağdur” ölçeklerinden oluşan sorular yöneltilmiştir. Sorular SPSS programında analiz edilmiş olup, kişisel bilgi formunda yer alan sorular, öğrencilerin maruz kaldıkları ve uyguladıkları siber zorbalık davranışlarının sıklığı, yüzde ve frekansları hesaplanarak tablolar haline getirilerek değerlendirilmiştir. Değerlendirmede İkili değişkenler için Mann-Whitney U testi yapılarak sonuçlar değerlendirilmiştir.
Yapılan değerlendirme sonucunda öğretmen adaylarının; cinsiyet ile siber zorbalık arasında anlamlı bir farklılık bulunurken siber mağduriyet arasında anlamlı bir farklılık bulunmamaktadır. Öğretmen adaylarının ailelerinin gelir durumuna ile siber mağduriyet arasında anlamlı bir ilişki bulunurken siber zorbalık arasında anlamlı bir ilişki tespit edilememiştir. Öğretmen adaylarının öğrenim gördüğü sınıf ile siber zorbalık ve siber mağduriyet arasında anlamlı bir farklılık olmadığı, internet kullanım süresi ile öğrenim görülen bölüm arasında ise siber zorbalık ve siber mağduriyet yönünden anlamlı bir farklılık bulunduğu tespit edilmiştir.
Collections
- Yüksek Lisans Tezleri [879]