A research on social network websites as a marketing communication channel
Abstract
Nowadays, as a result of rapid change in the informatics and the communication technologies consumers have begun to spend much more time on websites. In parallel with this change, firms adapted their marketing, sale, distribution and promotion facilities onto online platform. Thus the number of the consumers shopping on virtual platform is increasing day by day. Social network websites as a type of virtual communities present an important potential in attaining consumers shopping on virtual platform. The main purpose of this study is to determine the tendency of shopping websites operating in similar product and service categories to use the social networks as a type of virtual communities. For this purpose, the sharing updates of “Limango”, “Trendyol” ve “Markafoni shopping websites that operate on the electronic platform were investigated through content analysis method according to the determined evaluation criteria. In the content analysis, sharing status of Limango, Trendyol and Markafoni websites between 15 March and the 15 April 2011 has been considered. Using the electronic business to customer (e-b2c) strategy which is a type of target market strategy and operating in the similar product and service categories are the main factors to prefer concerned websites. According to the findings of this study, it was revealed that the concerned websites are effectively using social network platform as a marketing communication channel. It has also determined that the campaign and discount opportunities of the products are especially advertised on Facebook and Trendyol use the social networks more effective compared to the other online shopping websites. Günümüzde bilişim ve iletişim teknolojilerindeki hızlı değişim sonucunda tüketiciler web sitelerinde çok daha fazla zaman geçirmeye başladılar. Bu değişime paralel olarak firmalar pazarlama, satış, dağıtım ve tanıtım olanaklarını online platforma uyarlamışlardır. Böylece sanal platformda alışveriş yapan tüketici sayısı gün geçtikçe artmaktadır. Bir tür sanal topluluk olarak sosyal ağ siteleri, sanal platformda alışveriş yapan tüketicilere ulaşmada önemli bir potansiyel sunmaktadır. Bu çalışmanın temel amacı, benzer ürün ve hizmet kategorilerinde faaliyet gösteren alışveriş sitelerinin sosyal ağları bir tür sanal topluluk olarak kullanma eğilimlerini belirlemektir. Bu amaçla “Limango” nun paylaşım güncellemelerini, Elektronik platformda faaliyet gösteren “Trendyol” ve “Markafoni alışveriş siteleri, belirlenen değerlendirme kriterlerine göre içerik analizi yöntemiyle incelenmiştir. İçerik analizinde, 15 Mart - 15 Nisan 2011 tarihleri arasında Limango, Trendyol ve Markafoni web sitelerinin paylaşım statüsü göz önünde bulundurulmuştur. Elektronik işletmeyi, bir hedef pazar stratejisi türü olan ve benzer ürün ve hizmet kategorilerinde faaliyet gösteren müşteriye (e-b2c) stratejisini kullanmak, ilgili web sitelerini tercih etmenin ana faktörleridir. Bu araştırmanın bulgularına göre, söz konusu web sitelerinin sosyal ağ platformunu etkili bir şekilde pazarlama iletişimi kanalı olarak kullandıkları ortaya çıktı.
Source
ICBME-Seventh International Conference on Business, Management and EconomicsVolume
2Collections
- Bildiri Metinleri [24]