İslamiyet öncesi türk tarihi ile ilgili konuların sosyal bilgiler dersi öğretim programlarına yansımaları (1924-2017)
Abstract
“İslamiyet Öncesi Türk Tarihi İle İlgili Konuların Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programlarına Yansımaları (1924-2017)” başlıklı bu araştırmada 1924’ten 2017’ye kadar çıkarılan programlar İlkokul Sosyal Bilgiler Programları ve Ortaokul Sosyal Bilgiler Programları olarak kronolojik sıraya göre incelenmiştir. Bu programlarda yer alan Türk Milli Eğitiminin Genel Amaçları, Sosyal Bilgiler dersinin amaçları, İslamiyet Öncesi Türk Tarihi konularının programda yer alış şekli ve konu içeriklerinin ders kitaplarında nasıl ele alındığı belirlenmiştir. Araştırmanın süreci tarihsel bir konuya dayandığından literatür tarama yöntemi, açıklayıcı ve tanımlayıcı yöntem kullanılmıştır. Araştırmanın yöntemi nitel araştırma modellerinden olan durum çalışması olarak belirlenmiştir.
Araştırmada 1924, 1930, 1948, 1956, 1961, 1968, 1971, 1989, 1995, 1997 ilkokul programları ile 1930, 1931, 1938, 1949, 1951, 1961, 1970, 1995, 2005 ve 2017 ortaokul programları ve bu programlar çerçevesinde okullarda okutulan Tarih, Milli Tarih ve Sosyal Bilgiler ders kitapları incelenmiştir.
Araştırmanın sonucunda 1924’ten 2017’ye kadar yapılan ilkokul ve ortaokul Sosyal Bilgiler programlarında İslamiyet Öncesi Türk Tarihi konularının hem siyasi hem kültür-medeniyet tarihinin yer aldığı görülmüştür. 1924’ten 2017’ye kadar olan süreçte ders içeriğinin kapsamının giderek daraldığı ve konuların daha genel bir anlatımla programlarda ve ders kitaplarında yer aldığı sonucuna ulaşılmıştır. In this study which is called “The Reflections of Pre-Islamic Turkish History on Social Studies Curriculums (1924-2017)” the programs from 1924 to 2017 were examined in chronological order as Primary School Social Studies Programs and Secondary School Social Studies Programs. General Objectives of the Turkish National Education in these programs, the aims of the Social Studies course, the pre-Islamic Turkish history of the subject of the way in the program and the content of the subject were discussed in the textbook. As the process of the research was based on a historical subject, literature screening methode, descriptive and descriptive method were used. The method of the study was determined as a case study which is one of the qualitative research models.
Research 1924, 1930, 1948, 1956, 1961, 1968, 1971, 1989, 1995, 1997 Elementary school programs, 1930, 1931, 1938, 1949, 1951, 1961, 1970, 1995, 2005, 2017 secondary schools and programs within the framework of these programs are taught in schools History, National History and Social Studies textbooks are examined.
As a result of the research, it was seen that the history of pre-Islamic Turkish History took place in the Social Studies programs between 1924 and 2017, which included both political and cultural history. It is concluded that the content of the course is gradually narrowing in the period from 1924 to 2017 and the subjects are included in the programs and textbooks in a more general way.
Collections
- Yüksek Lisans Tezleri [1638]