Çocuk şarkılarının otizmli çocuklardaki konuşma problemlerine etkileri
Özet
Bu araştırmada konuşma bozuklukları olan otizmli çocukların aldıkları tedavi ve eğitimin beraberinde çocuk şarkılarının bu süreçte destek alınabilecek şekilde bir etkisi olup olmayacağı sorusundan yola çıkılmıştır. Otizmli çocuklarla çalışılan çocuk şarkılarının konuşma bozukluklarını ne yönde etkilediğini anlamak amacıyla yapılan araştırma kapsamında MEB Kütahya Fethi Güzen Özel Eğitim Uygulama Merkezi (OÇEM)’ de iki otizmli çocukla bir eğitim-öğretim yılı süresince bire bir uygulamalı olarak çalışılmış, araştırma kapsamında beş oturumluk bir süreç incelenmiştir. Araştırma için rastgele seçilen çocuklarla gerçekleştirilen müzik çalışmasında, tablolarda yer alan şarkılar ve beraberindeki ritimler, oyunlar uygulanmış, çocuğun yapabilme düzeyine göre beklenen davranışlar için (+) ve (-) işaretleri kullanılmıştır. Çalışma dışındaki zamanlarda araştırmacının seçilen çocuklarla sürekli birlikte olmaması nedeniyle çocukların konuşmalarındaki değişimlerin gözlemlenmesi konusunda ailelerinden ve öğretmenlerinden yardım alınmış, onların fikirlerini kapsayan görüşme kayıtları araştırmaya dahil edilmiştir. Araştırma çerçevesinde aile ve öğretmenlerin sorulara verdikleri cevaplar tablo haline getirilmiş ve çocukların gözlem tablolarından ayrı olarak değerlendirilmiştir.
Bu çalışma sonunda çocuk şarkılarının konuşma bozuklukları olan otizmli çocukların eğitimlerinde destekleyici bir uygulama olabileceği sonucuna ulaşılmıştır. Bununla birlikte konuşma bozukluklarına neden olan genetik, fiziksel veya çevresel faktörlerin ise terapi çalışmalarını gerektirdiği anlaşılmıştır. In this research, the treatment and education of autistic children with speech disorders were accompanied by the question of whether or not children's songs could be supported in this process. In order to understand how children's songs would affet the speech disorders of the chidren with autism, two children were studied as one-to-one at OÇEM, the special school for autistic children in Kütahya. The research covered a period of five sessions. In the music study conducted with randomly selected children, the songs and accompanied rhythms and plays on the tables were applied. Signs (+) and (-) were used for expected behaviors according to the child's level of performance. Because of the fact that the researcher was not always with the selected children at times outside the study, it was seen as a solution to take parents' and teachers' help in observing changes in their speech. Also interviews involving their ideas were included in the research. The answers given by the researcher to the questions were tabulated and evaluated separately from the children's observation charts.
As a result of this research, it was concluded that children's songs could be a supportive practice in the education of autistic children with speech disorders. However, it has been found that the genetic, physical and environmental factors that cause speech disorders thereupatic treatment.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11630/7304Koleksiyonlar
- Yüksek Lisans Tezleri [1638]