Etik iklimin örgütsel yaratıcılığa etkisi: Gastronomi Turizmi Derneği (GTD) üyesi işletmelerde bir araştırma
Abstract
Bu çalışma ile işletmelerdeki etik iklimin örgütsel yaratıcılık üzerindeki etkisinin ortaya konulması amaçlanmıştır. Araştırmanın evrenini Gastronomi Turizmi Derneği (GTD) üye işletmeleri oluşturmaktadır. Çalışmanın problem cümlesi, “Etik iklim algısı örgütsel yaratıcılığı etkiler mi” olarak belirlenmiştir. GTD üye işletmelerinin tümüne erişilmesinin zaman, maliyet ve ulaşılabilirlik kısıtlığı sebebi ile çalışmada nitel veri tekniklerinden amaçlı örneklem yöntemi kullanılmıştır. GTD üye işletmeleri içerisinde yirmi üç turizm paydaşı örnekleme dahil edilmiştir.
Veri toplama sürecinde nitel araştırma yöntemi olan yarı yapılandırılmış görüşme yöntemi kullanılmıştır. Görüşmeler önceden hazırlanmış olan görüşme formunda yer alan sorular, doğrultusunda katılımcılar ile yüz yüze gerçekleştirilmiş olup elde edilen nitel veriler, betimsel analiz yolu ile çözümlenmiş, tablolaştırılmış ve yorumlanmıştır. Araştırma üç bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde örgüt kavramı, örgüt iklimi ile etik iklim kavramı irdelenmiştir. İkinci bölümün konusu örgütsel yaratıcılık olarak belirlenmiştir. Üçüncü bölüm ise çalışmanın konusunu, amacını, yöntemini ve bulguları kapsamaktadır
Araştırma sonucunda elde edilen bulgulara göre, etik iklimin örgütsel yaratıcılığa etkili olduğu, güveni, motivasyonu yükselttiği ve motivasyonu yüksek olan iş görenlerin yaratıcı olma isteklerinin artacağı bulgularına ulaşılmıştır. Çalışma sonuçlarının, turizm sektöründe etik ilkelerin işletmelerin yaratıcılık boyutlarına etkisi konusunda faydalı olacağı düşünülmektedir. Bu bağlamda, elde edilen bulgulara dayanarak çeşitli öneriler geliştirilmiştir. The aim of this study is to reveal the effect of ethical climate on organizational creativity. The population of the research consists of member companies of Gastronomy Tourism Association (GTD). Access to all members companies is limited by time, cost and availability and the sample was kept small purposive sampling method was used from qualitative data analysis techniques.
Twenty-three tourism stakeholders from GTD member companies were included in the sample. The problem sentence of the study is “Does the ethical climate perception effect the organizational creativity?” In the data collection process, semi-structer interview method which is a qualitative research method used. Questions were prepared before the interview. The participants were asked questions in the interview face to face. The qualitative data were analyzed converted to table and commented by mean of the descriptive analysis. The research consists of three parts. In the first chapter, the concept of organization, organizational climate and ethical climate are examined. The second part is about organizational creativity. The third part covers the subject, importance, aim, method and findings of the study. According to the findings of the research, it was detected that ethical climate has an effect on organizational creativity and increases trust and motivation. It was found that the desire to be more creative increases among the employees with high motivation. At the end of the study, it is planned to present ethical principles in tourism sector in a way that will contribute to the creativity dimensions of the enterprises. In this context, various recommendations have been developed based on the findings obtained and given in the conclusion section.
Collections
- Yüksek Lisans Tezleri [1638]