Borlanmış çift fazlı çeliğin mikroyapı ve mekanik özelliklerinin incelenmesi
Abstract
Son yıllarda bilim adamları tarafından çeliklerin yüzey özelliklerini iyileştirme ve geliştirme adına çok sayıda
çalışmalar gerçekleştirilmiştir. Bor elementinin çelik yüzeylerinin modifikasyonunda kullanılması, çeliklerin
aşınma ve sürtünme özellikleri açısından olumlu sonuçlar sergileyen çalışmaları ortaya çıkarmıştır.
1970’li yıllarda yaşanan petrol krizinden dolayı Ar-Ge çalışmalarına önem veren otomotiv sektörü otomobillerde
hem hafiflik hem de yakıttan tasarruf sağlayacak yüksek mukavemetli düşük alaşımlı çelikler grubuna katılan
çift fazlı çelikleri geliştirmeye başlamıştır. Çift fazlı çelikler sünek ve küçük taneli ferrit matriste %10–30
arasında sert martenzit parçacıkları ile beraber az miktarlarda kalıntı ostenit ve beynit fazlarını içermektedir. Çift
(iki) faz terimi de birbirine zıt özellik taşıyan fazların bir arada bulunmasından ileri gelmektedir. Geleneksel
karbonlu çeliklerin mikroyapıları genellikle plastik şekil vermeye elverişli değildir. Plastik şekil verilmek
istendiğinde ise, mukavemetten taviz verilmesi söz konusudur. Fakat çift fazlı çeliklerde, plastiklik ve
mukavemet özellikleri optimum seviyede tutulabilmekte ve bu özellikler uygulanan ısıl işlemlerle geniş aralıkta
değiştirilebilmektedir.
Bu çalışmada, mekanik özellikler ve tokluk açısından olumlu sayısal değerler sergileyen çift fazlı çeliklerin bu
özelliklerinin yanında yüzey özelliklerinin de borlama teknolojisiyle geliştirilmesi hedeflenmiştir. Bu kapsamda
SAE1020 çeliğinin öncelikle yüzeyi kutu borlama tekniğiyle kaplanmış ardından çift faz ısıl işlemine tabii
tutulmuştur. Deneyler sonrası mikroyapıda martensit ve ferrit fazlarına sahip bir çift faz çeliğinin, yüzeyinde de
yaklaşık 35μm kalınlığında bir bor tabakası elde edilmiştir. Mekanik özelliklerdeki değişimler tek eksenli çekme
testleriyle gözlenmiş ve elde edilen veriler mikro sertlik testiyle de desteklenmeye çalışılmıştır. Recently, many studies have been done on behalf of developing and improving of surface properties of steels by
scientist. Usage of boron for steel surface modification finds out beneficial results which have good wear and
friction properties.
Automobile industry gave weight to research and developing studies after global oil crisis at 1970s. They
developed dual phase steel which has been taken to high strength low alloy steel group. It contains hard
martensite particles, have 10-30% ferrite matrix, with low amount retained austenite and bainite. Dual phase
steels have good plasticity and strength properties which can be changed in wide range.
In this study, developing of surface properties of dual phase steels which have well mechanical properties and
toughness is aimed by using boronizing technology. In this context, surface of SAE1020 Steel coated by using
box boronizing techniques and heat treated with intercritically annealing.
After experimental procedures, a dual phase steel obtained with 35 nm boron layer. Micro hardness and
mechanical properties of the specimens were investigated.
Source
13th International Materials Symposium (IMSP’2010)Collections
- Bildiri Metinleri [14]