Sömürgeci İspanyol Amerikası’nda aristotelesçi doğal köle kavramı
Citation
DORE, F . (2016). Sömürgeci İspanyol Amerikası’nda Aristotelesçi Doğal Köle Kavramı. FLSF Felsefe ve Sosyal Bilimler Dergisi , (21) , 31-50 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/flsf/issue/48626/617824Abstract
Rönesans’ta İspanyol bilginleri nazarında Aristoteles’in konumu oldukça yüksektir. Dolayısıyla onun doğal köle kavramı, Amerika kıtasında karşılaşılan yerli halkların statüsüne ilişkin entelektüel tartışmaların çerçevesini belirlemiştir. Sözkonusu kavram, kölelik olgusunun toplumun tam işlevselliği için gerekli olduğuna inanan Antik Atina’nın köleci toplumu bağlamında geliştirilmiştir. Öte yandan Aristoteles’in doğal köle kavramı her halükarda bir belirsizlik de içermektedir. St. Thomas Aquinas zamanında Aristotelesçiliğin yeniden doğuşuyla birlikte bir kez daha önem kazanan kavram, St. Augustine’e göre erken Kilise’de geçerli değildir, ancak Rönesans’ta Aristotelesçilik etkisinin yükselmeye devam etmesiyle birlikte İspanyol düşünürleri arasında çok önemli bir tartışma konusu haline gelmiştir. Çalışmada, onların doğal köleler olduklarını ileri sürenlerle, bu tavrı reddeden ancak eğitim yoluyla bilişsel yetilerinin iyileştirilebileceğini savunanlar olmak üzere iki tarafın tartışma konusu olan köleleştirilen yerli Amerikalıların durumu incelenecektir. Las Casas, ikinci gruba girmekte, aynı zamanda Aristotelyen doğal köle kavramını tamamıyla reddetmektedir. This paper demonstrates that due to the great status of Aristotle among the
Spanish scholars in the Renaissance, his concept of the natural slave framed the
debate in which these intellectuals dealt with the newly encountered native
peoples of the Americas. It first reveals that this concept was developed within the
context of the slaveholding society of ancient Athens, where slavery was regarded
as a requisite for that proper functioning of that society. It also shows that the
concept itself is an ambiguous one. The paper then demonstrates, mainly through
the writings of St Augustine, that in the early Church the concept fell into abeyance
before being brought back into significance in the time of St Thomas Aquinas with
the rebirth of interest in Aristotle. It then shows that with the influence of Aristotle
continuing to rise into the Renaissance, the concept of the natural slave became
one of great importance, including amongst the aforementioned Spanish scholars.
It next reveals how the status of the newly encountered native Americans, who
were being enslaved, was debated in terms of the natural slave, with one side
taking the view that the native Americans were indeed natural slaves, whilst the
other denying that this was the case, although advocating education to improve
the reasoning ability of these peoples. Lastly, it shows that Las Casas belonged to
the latter side, whilst also rejecting the concept of the natural slave altogether