Meslek yüksekokulu öğrencilerinin üst biliş düşünme becerileri açısından değerlendirilmesi
Citation
Tuncer, M., Berkant, H.G., Bilgin, B. ve Tanaş, R. (2016). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin üst biliş düşünme becerileri açısından değerlendirilmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilmler Enstitüsü Dergisi, Yıl 8, Sayı 24, 1121-1142.Abstract
Bu araştırmanın genel amacı meslek yüksekokulu öğrencilerinin üst biliş
becerilerinin bazı değişkenler açısından değerlendirilmesidir. Bu genel amaç
doğrultusunda meslek yüksekokulu öğrencilerinin üst biliş düşünme
becerilerinin sınıf, cinsiyet, öğrenim görülen bölüm ve bilgisayar eğitimi alma
durumu gibi bağımsız değişkenler açısından farklılaşıp farklılaşmadığı
araştırılmıştır. Öğrencilerin üst biliş düşünme becerilerini belirlemek için
Tuncer ve Kaysi tarafından geliştirilen ölçek kullanılmıştır. Araştırma Atatürk
Üniversitesi Atatürk Meslek Yüksekokulu’nun çeşitli programlarında öğrenim
gören 348 öğrenci üzerinde yürütülmüştür. Araştırmanın veri toplama aracı
Üst Biliş Düşünme Becerileri Ölçeği’dir. Araştırma sonucunda üstbiliş düşünme
ölçeğinin alt faktörlerinde cinsiyete göre anlamlı fark olmadığı anlaşılmıştır.
Bununla birlikte Problem Çözmeye Yönelik Yansıtıcı Düşünme Becerisi alt
faktöründe ise kız öğrenciler lehine anlamlı fark gözlenmiştir. Üst biliş
düşünme becerileri ölçeğine yönelik öğrenci görüşleri arasında bölüm
değişkenine göre problem çözmeye yönelik yansıtıcı düşünme becerileri alt
boyutunda ve ölçeğin tamamı açısından anlamlı fark bulunmuştur. Bireylerin
psikolojik özelliklerinin ölçülmesinde farklı nitelikteki veri toplama araçlarının
kullanımı ve bunların korelasyonuna bağlı yorumların yapılmasıyla daha
tutarlı sonuçlar elde edilebileceği düşünülmektedir. Sınıf içi öğrenme
yaşantılarının planlanmasında öğrencilerin üst biliş becerilerini geliştirmeye
yönelik etkinlikler planlanmalıdır The general aim of this study is evaluating the metacognitive skills of
vocational high school students. In line with this general purpose, the
differentiation of metacognitive skills of vocational high school students
depending on class, gender, major and status of having computer training
has been investigated. The study was conducted according to the
descriptive survey method. In order to measure the students’
metacognition thinking skills, the scale developed by Tuncer and Kaysi
was used. The study was conducted on 348 students studying in various
programs of Atatürk University Atatürk Vocational School of Higher
Education. As a result of the study, it was understood that, there was no
significant difference in the sub-factors of Metacognition Thinking Skills
by gender. However, there was significant difference in favor of female
students in the sub-factors of Reflective Thinking Skill Towards Problem
Solving. There was significant difference between the opinions of students
regarding metacognitive thinking skills scale in terms of sub-factors of
reflective thinking skills towards problem solving by the variable of major
and the entire scale. The use of data collection instruments with different
qualifications and interpretations depending on correlation of these
instruments would give more consistent results in the assessment of
psychological characteristics of individuals. In the planning of classroom
learning experiences, some activities towards improvement of
metacognitive skills of the students should be included.
Source
ADIYAMAN ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ DERGİSİVolume
8Issue
24URI
http://www.murattuncer.org/FileUpload/as892548/File/5000161702-5000447291-1-pb.pdfhttps://hdl.handle.net/11630/8272
Collections
- Makaleler [69]
- TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [241]