Leibniz'de bilginin hayırseverliği olarak adalet
Citation
KAYA Mustafa (2016). Leibniz’de Bilgenin Hayırseverligi Olarak Adalet. IV. Uluslararası Felsefe Kongresi, 399-407Abstract
Leibniz'e göre biz insanlar dışındaki tüm varlıklar yalnızca Doğa’nın Alanı’na girer; biz
insanlar ise çift uyruk avantajına sahibiz ve aynı zamanda İnâyet Alanı’nın yurttaşlarıyız.
Böylelikle bizler Tanrı ile özel ilişkiler bütünü içine girmekteyiz. Biz Tanrı’yla diğer varlıklardan
daha fazla ilişkiliyiz. Diğer varlıklar basitçe mutluluğumuza hizmet eden araçlardır. Tanrı’nın,
dikkatini en çok akıllı ruhlara vermesinin sebebi, yarattığı tüm varlıkların içinde en çok bizim
onun gibi olmamızdır, çünkü o da bizim gibi bir ruhtur.Leibniz'e göre, akla sahip ruhlar olma
bakımından bizler zorunlu hakikatlerin bilgisini edinebilir ve evren hakkında bir anlayış
geliştirebiliriz. Fiziksel ya da metafiziksel olarak mümkün en iyi dünyaya dair bilgimizde ilerleme
kaydederek, aynı zamanda moral çizgiler üzerinde mutluluk yolunda ilerleme kaydedebiriz. Onun
sisteminde ilerlemenin anahtarı ise bilgidir. Ona göre insan ruhu idelerinin seçikliği bakımından
ilerlediği, gelişme kaydettiği ölçüde, bütün varlıkların, ama özellikle de ruhların birbiriyle
bağlantısına ve bir bütün olarak evrendeki ahenge ilişkin olarak derinlemesine bir kavrayışa ulaşır.