Otel işletmeleri işgörenlerinin davranışsal ve psikolojik güçlendirme algılamalarındaki farklılıklar
Citation
PELİT, E., & ÖZTÜRK, Y. (2011). Otel İşletmeleri İşgörenlerinin Davranışsal ve Psikolojik Güçlendirme Algılamalarındaki Farklılıklar. Abant İzzet Baysal Universtitesi İİBF Ekonomik ve Sosyal Arastırmalar Dergisi, 7(1), 1–28.Abstract
Yönetim alanında geliştirilen yeni strateji, yöntem ve teknikleri dikkate almayan
işletmeler, değişimin hızlı bir şekilde yaşandığı iş dünyasında, varlıklarını
sürdürmelerinin de ötesinde, piyasadan yok olma tehlikesiyle karşı karşıyadırlar.
Diğer taraftan, hizmet sektöründe faaliyette bulunan işletmeler açısından bu
durum daha da önem kazanmaktadır. Çünkü işlerinin büyük bir bölümünün insan
emeğine dayandığı hizmet işletmeleri, esasında çalışanı ve nihayetinde insanı
temel alarak geliştirilen yönetim yaklaşımlarından, fazlasıyla yararlanmak
durumundadırlar. Ortaya çıkan herhangi bir sorunun çözümü için yöneticiyi
beklemek, müşterinin tahammül sınırını zorlayan etkenlerdendir. Bu doğrultuda,
işgörenleri, işlerinin gerçek sahibi oldukları ve çıkan sorunları da, kendilerinin
çözebilecekleri anlayışına ve yetkinliğine sahip kılmak, yine işletmelerin
izledikleri yönetim anlayışlarıyla ilgili bir durumdur. Esasında bu durum,
işgörenleri güçlendirmeye dayanmaktadır. Bu kapsamda, bir hizmet işletme türü
olan otel işletmelerinin, işgörenlerine yönelik uyguladıkları güçlendirme
faaliyetlerinin, işgören algılamaları çerçevesindeki farklılıkların ortaya
konulmasının amaçlandığı bu çalışmada, Türkiye’deki beş yıldızlı şehir ve
sayfiye otel işletmelerinde çalışan 1854 işgören üzerinde, anket yöntemiyle veri
toplamış ve araştırmanın amacına uygun istatistikî teknikler kullanılarak analiz
edilmiştir. Araştırmada, güçlendirme, davranışsal ve psikolojik güçlendirme
olarak iki boyutta değerlendirilmiştir. Araştırma sonucunda, otel işletmelerindeki
işgören güçlendirme kapsamındaki uygulamaların, yeterli düzeyde olmadığı
ortaya çıkmıştır. Ayrıca, işgörenlerin davranışsal ve psikolojik güçlendirmeye
ilişkin algılamalarında hem genel itibari ile hem de çalıştıkları otel işletmelerinin
konumlarına göre (şehir/sayfiye) farklılıklar belirlenmiştir. The business that does not take account of new strategies, methods or techniques
in the field of management will no longer exist in the market place. On the other
hand this case comes in to prominence in service business excessively. Because
labor intensive service business strongly takes the advantage of management
approach which focuses on human being. The customers are intolerant of waiting
a manager for solving a problem. On this direction it is the management
approachs’ duty to sell the employee on the work and see his self as the depends
on employee empowerment. For this scope, hotel establishments as service
business, their empowerment facilities intended for their employee and
perceptions of the employee have been studied in this study. In this context, the
study, which aimed to put forward the hotels’ empowerment activities practiced
regarding to the employees from perspective of the differences within the frame
of employee perceptions. Questionnaire survey was conducted for 1854
employees who have worked at 5 star hotels in city and resort hotels of Turkey.
Then, the data was analyzed with statistical techniques. In this survey,
empowerment was discussed into two main dimensions; behavioral and
psychological empowerment. In the result of the survey, the empowerment
applications was found to be inadequate. In addition, in the employees'
perceptions in relation with the behavioral and psychological empowerment,
differences were determined that both as of general and as to the position
(city/resort) of the hotel establishment they work.
Source
Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar DergisiVolume
7Issue
1Collections
- Makaleler [43]