Programlanabilir eğitsel oyuncak robot tasarımı ve okul öncesi dönemde kullanılması
Abstract
Bu çalışmanın amacı, okul öncesi dönemde programlanabilir eğitsel oyuncak robot kullanımının öğrencilerin bilgi işlemsel düşünme becerilerine katkısını incelemek, okul öncesi yaş gruplarına uygun eğitsel robot tasarlama ve geliştirme sürecini inceleyerek nelere dikkat edilmesi gerektiğini araştırmak ve uygulama yapan öğretmenlerin görüşlerini alarak sonraki çalışmalara ışık tutmaktır. Bu amaçla bu çalışma bir tasarım ve geliştirme çalışması olarak desenlenmiştir. Çalışmada ADDIE modeline uygun olarak bir programlanabilir eğitsel oyuncak robot geliştirilmiş ve bu robot hakkında öğretmenlerden görüşleri alınmıştır. Çalışmada amaçlı örnekleme yöntemi kullanılarak, geliştirilen robotu sınıflarında kullanan öğretmenler seçilmiştir. Çalışma grubunu Afyonkarahisar ili merkez ilçesindeki 13 farklı okulda görev yapan toplamda 37 okul öncesi öğretmeni oluşturmaktadır. Katılımcılardan yarı yapılandırılmış görüşme formu ile uygulamaya yönelik öğretmenlerin genel anlamdaki görüşleri, çalışmanın öğrencilerin tepkileri ve öğrenciler üzerindeki etkileri, çalışmanın kullanımıyla ilgili görüşleri, olumsuz durumlarla ilgili görüşleri belirlenmeye çalışılmıştır. Geliştirilen ürünün kullanılabilirliğini değerlendirebilmek için Sistem Kullanılabilirlik Ölçeği kullanılmıştır. Çalışma sonuçlarına göre, programlanabilir eğitsel oyuncak robotun geliştirilme sürecinde ADDIE modelinin uygulanabilir olduğu görülmüştür. Öğretmenlerden elde edilen veriler, programlanabilir robotun işbirliği, eğlenerek öğrenme, yaparak yaşayarak öğrenme ve somutlaştırmaya yardımcı olarak öğrenme sürecine katkı sağladığını göstermiştir. Diğer yandan, bu robotun sınıfta kullanılmasının zaman yönetimi gibi bazı sorularda da yol açtığı belirlenmiştir. Programlanabilir robotun kullanılabilirlik düzeyinin yüksek olduğu ve öğretmenlerin geliştirme için bazı önerilerinin olduğu sonucuna ulaşılmıştır. The aim of this study is to examine the contribution of the use of programmable educational toy robot in preschool period to the students' computing thinking skills, to investigate what should be considered by examining the process of designing and developing educational robots suitable for preschool age groups and to shed light on subsequent studies by taking the opinions of teachers who practice. For this purpose, this study was designed as a design and development study. In the study, a programmable robot was developed in accordance with ADDIE model and opinions of teachers about this robot were obtained. In the study, teachers using the developed robot in their classrooms were selected using the purposeful sampling method. The study group consists of a total of 37 preschool teachers working in 13 different schools in the central district of Afyonkarahisar province. With the semi-structured interview form, it was tried to determine the general opinions of the teachers about the application, the reactions of the study and the effects of the students on the students, their views on the use of the study, their views on the negative situations. System Usability Scale was used to evaluate the usability of the developed product. According to the study results, ADDIE model was found to be applicable in the development of the programmable robot. The data obtained from teachers showed that the programmable robot contributes to the learning process by helping to collaborate, learn with fun, learn by living and embody. On the other hand, it has been determined that using this robot in the classroom causes some questions such as time management. It is concluded that the programmable robot has a high level of usability and teachers have some suggestions for development.
Collections
- Yüksek Lisans Tezleri [879]