Sosyotelist olma ve sosyotelizme maruz kalma ölçeklerinin Türkçeye uyarlanması
Künye
Orhan Göksün, D . (2019). Sosyotelist Olma ve Sosyotelizme Maruz Kalma Ölçeklerinin Türkçeye Uyarlanması . Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , 21 (3) , 657-671 . DOI: 10.32709/akusosbil.505642Özet
Son yıllarda araştırmalara konu olan sosyotelizm; bireyin başka bireylerle iletişimi sırasında dikkatini
akıllı telefona vermesi, akıllı telefonla ilgilenmesi ve algısını kişilerarası iletişimden kaçırması olarak
tanımlanmaktadır. Bir sosyotelist ile etkileşimde bulanan başka bir bireyin, sosyotelistin kendisi ile
ilgilenmeyip telefonu ile ilgilenmesi, sosyal etkileşim gerçekleşmesi gereken herhangi bir ortamda etkili
vakit geçiremeyip durumdan olumsuz etkilenmesine neden olması da sosyotelizme maruz kalma olarak
nitelendirilmektedir. Bu çalışmada Genel Sosyotelist Olma (GSO) ve Genel Sosyotelizme Maruz Kalma
(GSMK) ölçeklerinin Türkçeleştirilmesi çalışması yürütülmüştür. Ölçek uyarlamanın çeviri sürecinde
dört uzman ve sekiz öğretmen adayı, doğrulayıcı faktör analizi sürecinde ise yaş ve cinsiyet açısından
çeşitlendirilmiş 180 gönüllü katılımcı yer almıştır. Veri toplama araçları Chotpitayasunondh ve Douglas
(2018a) tarafından geliştirilen GSO ve GSMK ölçeklerinin Türkçeleştirilmiş formlarıdır. Toplanan veriler
doğrulayıcı faktör analizi ile çözümlenerek sözü edilen ölçeklerin Türkçeye uyarlanması
gerçekleştirilmiştir. GSO ölçeğinin özgün ölçekte öne sürülen dört faktör 15 maddeden oluşan yapısı
doğrulanmıştır (χ
2
/sd= 1.99, p<0.001, RMSEA= 0.07, SRMR= 0.06, NFI= 0.92, CFI= 0.96, GFI= 0.89).
Benzer biçimde GSMK ölçeğinin özgün formunda öne sürülen üç faktör 22 maddeden oluşan yapısı
doğrulanmıştır (χ
2
/sd= 2.04, p<0.001, RMSEA= 0.08, SRMR= 0.07, NFI= 0.90, CFI= 0.95, GFI= 0.82).
Ölçekler için yol diyagramlarında tanımlanan yollar, t ve R2 değerleri anlamlıdır (αGSO= 0.78, αGSMK=
0.87). Phubbing, is mentioned frequently researches in recent years, occurs when people care their smart phones
and ignore other people instead interpersonal communication or interaction during a meeting or another
social environment. Phubbee, in other words being phubbed, is defined as person who interact with a
phubber, care smart phone instead communicate with him/her, because of this situation affected
negatively in an environment where should occur social interactions, but not. At this study, adaptation
into Turkish of Generic Scale of Phubbing (GSP) and Generic Scale of Being Phubbed (GSBP) scales
studies were conducted. The participants were four experts and eight pre-service teachers during
translation process, 180 participants, who were in different ages and gender, during confirmatory factor
analysis process. The data were collected via Turkish forms of GSP and GSBP developed by
Chotpitayasunondh, & Douglas (2018a) and analyzed via confirmatory factor analysis technique. The
structure of GSP, suggested on original paper, was confirmed (χ
2
/df=1.99, p<0.001, RMSEA= 0.07,
SRMR= 0.06, NFI= 0.92, CFI= 0.96, GFI= 0.89). Similarly, the structure of GSBP, suggested on original
paper, was confirmed (χ
2
/df= 2.04, p<0.001, RMSEA= 0.08, SRMR= 0.07, NFI= 0.90, CFI= 0.95, GFI=
0.82). The path diagrams, t and R2 values are significant of both scales (αGSP= 0.78, αGSBP= 0.87).
Kaynak
Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler DergisiCilt
21Sayı
3Bağlantı
https://dergipark.org.tr/tr/pub/akusosbil/issue/48890/505642https://hdl.handle.net/11630/9068
Koleksiyonlar
- Cilt 21 : Sayı 3 [22]