Advanced Search

Show simple item record

dc.contributor.authorUçan, Mehmet Hilmi
dc.date.accessioned2021-08-11T11:58:27Z
dc.date.available2021-08-11T11:58:27Z
dc.date.issued2019en_US
dc.identifier.citationUçan, M . (2019). İmgelerin Gücü, Anlamlandırılması, Olmak/Görünmek Kiplikleri ve Ziya Osman Saba’nın ‘Mesut İnsanlar Fotoğrafhanesi’nde Hüzün . Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , 21 (3) , 764-773 . DOI: 10.32709/akusosbil.536639en_US
dc.identifier.urihttps://dergipark.org.tr/tr/pub/akusosbil/issue/48890/536639
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11630/9074
dc.description.abstractİnsan düşünür, kendini yönetir, yönlendirir, eylemde bulunur, vazgeçer, kabul eder, reddeder, mecbur olur, sahip olur, ister, görünür, inanır, bağlanır, üstlenir, sorumluluk alır. Bu kipliklerin olumsuz şekilleri de yaşam içinde gözlenebilir. Göstergebilimin kurucu ismi A.J.Greimas anlatı çözümlemelerini bu kiplikler üzerinden yapar. Bu kipliklerden /Olmak/ ve /Görünmek/ kiplikleri insanı, insan için dünyanın anlamını açıklayan iki önemli kipliktir. R.Barthes da birçok eserinde fotoğrafik göstergelerdeki /Olmak/ ve /Görünmek/ kipliklerinden söz eder. Servet-i Fünun, Yedi Meşale, İçtihat, Varlık gibi birçok dergide şiirleri yayımlanan Ziya Osman Saba’nın gözden kaçırılan yanı öykücülüğüdür. Mesut İnsanlar Fotoğrafhanesi, onun öykülerinin toplandığı kitaptır. Saba’nın Mesut İnsanlar Fotoğrafhanesi adlı öyküsüne trajik bir anlam kazandıran da ‘poz veren’ anlatıcının ve ‘poz’ alan fotoğrafçının bakış açıları, sergiledikleri /İstemek/, /Olmak/ ve /Görünmek/ kiplikleridir. Bu yazıda, imgelerin, fotoğrafın anlamından/anlamlandırılmasından, gücünden söz edilecek ve Mesut İnsanlar Fotoğrafhanesi adlı öykü /İstemek/, /Olmak/ ve /Görünmek/ kiplikleri bağlamında okunacaktır.en_US
dc.description.abstractHuman beings have some behaviours such as thinking, self-managing, guiding, doing an action, giving up, accepting, rejecting, being obliged, possessing, showing up, believing, committing to someone or something, undertaking something, and having responsibilities. The negative versions of these modalities can be observed in the life itself. In this context, A. J. Greimas implements his narrative analyses through these modalities. Of these modalities, the modalities of “being” and “showing up” are two important modalities accounting for the meaning of the world for human beings. R. Barthes, in his works, also touches upon the modalities of “being” and “showing up” in photographic signs. Ziya Osman Saba published poems in many periodicals such as Servet-i Fünun, Yedi Meşale, İçtihat, and Varlık. However, the overlooked side of Ziya Osman was his storytelling skill. Mesut İnsanlar Fotoğrafhanesi (Photographer Studio of Happy People) is a book collecting his stories. What gives a tragic meaning to his story of Mesut İnsanlar Fotoğrafhanesi is the viewpoints of posing narrator and photographer taking poses, and the modalities of “wanting”, “being” and “showing up” presented by them. This manuscript will discuss what is the meaning and the power of images and photographs and how they take these meanings. Therefore, Mesut İnsanlar Fotoğrafhanesi will be scrutinized in terms of the modalities of “wanting”, “being” and “showing up”.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherAfyon Kocatepe Üniversitesien_US
dc.identifier.doi10.32709/akusosbil.536639en_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectZiya Osman Sabaen_US
dc.subjectR.Barthesen_US
dc.subjectİmgeen_US
dc.subjectFotoğrafen_US
dc.subjectKipliken_US
dc.titleİmgelerin gücü, anlamlandırılması, olmak/görünmek kiplikleri ve Ziya Osman Saba’nın ‘Mesut İnsanlar Fotoğrafhanesi’nde hüzünen_US
dc.title.alternativeSignification of images and their power: the study of modalities of 'to be' and ‘to pretend’ and an overview of 'grief' in the context of Ziya Osman Saba's story ‘the Photography Workshop of the Blissed’en_US
dc.typearticleen_US
dc.relation.journalAfyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisien_US
dc.departmentSeçinizen_US
dc.authorid0000-0001-7370-172Xen_US
dc.identifier.volume21en_US
dc.identifier.startpage764en_US
dc.identifier.endpage773en_US
dc.identifier.issue3en_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US
dc.contributor.institutionauthorUçan, Mehmet Hilmi


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record