Yapım eki öğretiminin Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenenlerin kelime türetme becerisi üzerindeki etkisi
Künye
Memiş, M . (2019). Yapım Eki Öğretiminin Türkçeyi Yabancı Dil Olarak Öğrenenlerin Kelime Türetme Becerisi Üzerindeki Etkisi . Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , 21 (3) , 774-791 . DOI: 10.32709/akusosbil.521295Özet
Yapım eki öğretiminin Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenenlerin kelime türetme becerisi üzerindeki
etkisini ortaya çıkarmak amacıyla gerçekleştirilen bu araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden öntest–
sontest kontrol gruplu yarı deneysel desen tercih edilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu 2016-2017
eğitim-öğretim yılında Ondokuz Mayıs Üniversitesi Türkçe Öğretimi Uygulama ve Araştırma
Merkezi’nde Türkçe öğrenen B2 düzeyindeki 26 yabancı öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmanın
uygulama süreci B2 kurundaki öğrencilerle bu kur tamamlanana kadar geçen 8 hafta içerisinde
gerçekleştirilmiştir. Uygulama kapsamında seçilen 25 yapım ekinin her birine 2 şer ders saati ayrılmış, bu
saatlerden ilk saat öğretim ikinci saat ise alıştırma-pekiştirme çalışmaları için kullanılmıştır. Analizler,
Türkçe öğrenenlerden yapım eki öğretimi alan grubun kelime türetme becerisi bakımından daha fazla
gelişim gösterdiğini ortaya çıkarmıştır. Ayrıca kelime türetme becerisindeki başarıda öğrenenlerin ana
dillerinin kökeni ve yapısının da etkisinin bulunduğu belirlenmiştir. Veriler üzerinde yapılan detaylı
inceleme sonucunda, 175 kelime üzerinden yapılan değerlendirmeye göre deney grubundaki öğrenenlerin
yapım eklerini kullanarak ortalama 34.3 daha fazla sözcük türetebildiği (%19,6) ve yapım eki öğretiminin
kelime türetme becerisine yapım eki başına %0,97 oranında katkı sağladığı tespit edilmiştir. Bu bulgular,
araştırma çerçevesinde öğretimi yapılan yapım eklerinin tamamının Türkçe öğretim sürecine dâhil
edilmesi hâlinde, öğrenenlerin hâlihazırdaki uygulamalarla sahip oldukları kelime türetme becerilerinin
%24,2 oranında gelişim göstereceğine işaret etmektedir. This research was carried out to reveal the impacts of derivational morpheme teaching on word derivation
skill of the students learning Turkish as a foreign language and was performed with the use of quasiexperimental design with pre-test and post-test control group, which is one of the quantitative research
methods. The study group of the research consisted of 26 foreign students learning Turkish at B2 level at
Ondokuz Mayıs University in 2016-2017 academic year. The application process of the research was
carried out within the last 8 weeks until the completion of the educational program for the students at B2
level. The data and analyses showed that the students learning Turkish as a foreign language benefited
significantly from the derivational morpheme teaching and that the word derivation skill of the
experimental group improved more effectively than the control group. It was also found that learners'
success in terms of word derivation skill was influenced by the origin and structure of their native
languages. As a result of the detailed analysis carried out on the data, it was found out that the learners in
the experimental group are able to derive 34.3 more words (19.6%) by using derivational suffixes than
learners in control group, and teaching derivational morphemes contributes to the word derivation skill in
a size of 0.97% for each suffix, according to the evaluation made over 175 words. These findings indicate
that if all of the suffixes are included to the process of teaching Turkish as foreign language, the
derivational skill of the learners will benefit from this teaching at the rate of 24.2%.
Kaynak
Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler DergisiCilt
21Sayı
3Bağlantı
https://dergipark.org.tr/tr/pub/akusosbil/issue/48890/521295https://hdl.handle.net/11630/9075
Koleksiyonlar
- Cilt 21 : Sayı 3 [22]