Türkçe öğretmeni adaylarının osmanlı türkçesi dersine yönelik öğrenen güçlenmesi düzeyleri
Künye
Başkan, A , Altunkaya, H . (2019). Türkçe Öğretmeni Adaylarının Osmanlı Türkçesi Dersine Yönelik Öğrenen Güçlenmesi Düzeyleri . Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , 21 (3) , 808-815 . DOI: 10.32709/akusosbil.511278Özet
Bu çalışmada, Türkçe öğretmeni adaylarının Osmanlı Türkçesi dersine yönelik öğrenen güçlenmesi
düzeyleri cinsiyet ve sınıf değişkenleri açısından incelenmiştir. Araştırma, 2017-2018 eğitim-öğretim
yılının bahar döneminde Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Türkçe Eğitimi Ana Bilim
Dalı’nda öğrenim gören toplam 167 öğrencinin katılımı ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada,
katılımcıların Osmanlı Türkçesi dersine yönelik öğrenen güçlenmesi düzeylerinin belirlenmesi amacıyla
Frymier, Shulman ve Houser (1996) tarafından geliştirilen, Çakır ve Erdoğan (2014) tarafından Türkçeye
uyarlanan “Öğrenen Güçlenmesi Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, cinsiyet ve sınıf
değişkenleri açısından öğretmen adaylarının öğrenen güçlenmesi düzeylerinin “etki”, “anlamlılık” ve
“yeterlilik” boyutlarına göre istatistiksel açıdan anlamlı düzeyde farklılık göstermediği belirlenmiştir.
Elde edilen bulgular sonucunda Türkçe öğretmeni adaylarının Osmanlı Türkçesi dersinde yapacakları
faaliyetleri belirleyebildiği ve derste takdir edildikleri, Osmanlı Türkçesi dersinde edindikleri bilgileri ve
yerine getirmeleri gereken görevleri anlamlı buldukları, Osmanlı Türkçesi dersi ile ilgili görevleri
layıkıyla yerine getirebilme konusunda kendilerine güvendikleri, bu derste başarılı olmak için gerekli
niteliklere sahip olduklarını düşündükleri sonucuna ulaşılmıştır. In this study, learner empowerment levels of pre-service Turkish teachers towards Ottoman Turkish
course was examined in terms of gender and class variables. The research was conducted with the
participation of a total of 167 students studying at the Department of Turkish Language Teaching at Ziya
Gökalp Education Faculty of Dicle University in the spring semester of 2017-2018 academic year. In the
study, "Learner Empowerment Scale" developed by Frymier, Shulman and Houser (1996) and adapted to
Turkish by Çakır and Erdoğan (2014) was used in order to determine the level of learner empowerment
for the Ottoman Turkish course. As a result of the research, it was determined that the level of the learner
empowerment in terms of gender and class variables did not differ statistically according to the
dimensions of "impact", "significance" and "adequacy". As a result of the findings, it is found that preservice Turkish teachers are able to determine the activities they will perform in the Ottoman Turkish
course and they are appreciated, they find task meaningful in the course and fulfill the tasks they need to
fulfill; they are confident in fulfilling their duties related to the Ottoman Turkish course and the qualities
they have achieved.
Kaynak
Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler DergisiCilt
21Sayı
3Bağlantı
https://dergipark.org.tr/tr/pub/akusosbil/issue/48890/511278https://hdl.handle.net/11630/9077
Koleksiyonlar
- Cilt 21 : Sayı 3 [22]