Faaliyet kaldıraç derecesinin satış gelirleri üzerindeki etkisi: Havayolu şirketlerinde bir uygulama
Citation
Dayı, F . (2019). Faaliyet Kaldıraç Derecesinin Satış Gelirleri Üzerindeki Etkisi: Havayolu Şirketlerinde Bir Uygulama . Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , 21 (3) , 923-941 . DOI: 10.32709/akusosbil.499374Abstract
Sivil havacılık sektörü, hızla büyüyen dinamik bir sektördür. Yolcu sayısındaki artış, yeni uçuş noktaları
ve düşük fiyatlı uçak biletleri sektörün büyümesinde etkili olmaktadır. Ancak sivil havacılık sektörü
yüksek bütçeli yatırımlar gerektirmektedir. Personel ve yakıt maliyetlerinin yüksek oluşu sektördeki
rekabet düzeyini düşürmektedir. Havayolu şirketleri uçuş başına sabit maliyetleri karşıladıktan sonraki
satılan her bilet, şirketin marjinal kârını artırmaktadır. Bu nedenle yüksek tutarlarda sabit maliyet ile
faaliyet gösteren havayolu şirketlerinin faaliyet kaldıracı ile satış gelirleri arasındaki ilişkinin
incelenmesinin literatüre katkı sağlaması beklenmektedir. Çalışmanın uygulamasında satış geliri, faaliyet
kaldıraç derecesi, finansal kiralama giderleri, aktif kârlılık oranı ve özsermaye kârlılık oranı
değişkenlerinden oluşan bir model geliştirilmiştir. Dünyanın her kıtasından en az bir şirket olmak üzere
20 havayolu şirketinin verileri kullanılmıştır. Veri seti 2010-2016 dönemini kapsamaktadır. Panel veri
yöntemiyle analiz yapılmıştır. Analiz sonuçlarına göre faaliyet kaldıraç derecesi ile satış gelirleri
arasında pozitif yönde bir korelasyon tespit edilmiştir. Uçaktaki yolcu sayısı arttıkça, kaldıraç etkisiyle
daha fazla satış geliri elde edilmektedir. Doluluk oranının artması şirketlerin performansını da olumlu
yönde etkilemiştir. Finansal kiralama giderleri ile satış gelirleri arasında pozitif yönlü bir ilişki vardır.
Satış gelirleri ile aktif kârlılık oranı arasında da pozitif yönlü bir ilişki tespit edilmiştir. Analizde
Özsermaye kârlılık oranı anlamsız çıkmıştır. Uygulama kapsamındaki havayolu şirketlerinin negatif
Özkaynaklara sahip olmasının oranın anlamsız çıkmasını etkileyebileceği düşünülmektedir. Civil Aviation is a rapidly growing dynamic sector. The increase in the number of passengers, new
destination and the sale of low-priced airline tickets are effective in the growth of the sector. However,
civil aviation sector requires high budget investments. Staff and fuel costs are the biggest problems in the
sector for competing. Each ticket sold after the airline costs fixed costs increases the marginal profit of
the company. In this study, it is aimed that examining the relationship between the operating leverage and
the revenues of the airlines operating at fixed costs with high amount. A model consisting of revenues,
operating leverage, financial leasing expenses, asset profitability ratio and return on equity ratio has been
developed. In the application, data of 20 airlines, at least one company from every continent of the World,
were used. The data set covers the period 2010-2016. Panel data analysis was performed. There is a
positive correlation between operating leverage and revenues. The higher the number of passengers on
board, the higher the revenues due to leverage. The increase in the occupancy rate also positively affected
the performance of the companies. There is a positive relationship between finance leasing expenses and
revenues. There is a positive relationship between revenues and asset profitability ratio.
Source
Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler DergisiVolume
21Issue
3Collections
- Cilt 21 : Sayı 3 [22]