Sosyal bilgiler öğretim programlarının karşılaştırmalı analizi (2005- 2017-2018)
Citation
Kalaycı, N. & Baysal, S. B. (2020). Sosyal Bilgiler Öğretim Programlarının Karşılaştırmalı Analizi (2005-2017-2018) . Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , 22 (1) , 106-129 . DOI: 10.32709/akusosbil.544022Abstract
Bu araştırmada 2005, 2017 ve 2018 sosyal bilgiler öğretim programlarının karşılaştırmalı analizinin
yapılması amaçlanmıştır. Bu öğretim programları; programların genel yapısı, kazanımlar, içerik, eğitim
durumları ve değerlendirme boyutları açısından karşılaştırılmıştır. Araştırmanın modeli betimseldir ve
doküman inceleme tekniği kullanıldığından nitel araştırma özelliği taşımaktadır. Araştırmanın veri
kaynağını 2005-2017-2018 yıllarında MEB Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı tarafından yayımlanan
sosyal bilgiler öğretim programları oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri, doküman inceleme tekniğinin
aşamalarına göre analiz edilmiştir. Veri toplama sürecinde Öğretim Programları Analiz Formu ve
Karşılaştırmalı Doküman Analiz Formu olmak üzere iki farklı form kullanılmıştır. Araştırmadan elde
edilen bulgulara göre programların genel yapısı incelendiğinde 2005 programında yer alan komisyon
listesi, Türk Milli Eğitiminin amaçları, vizyon ve temel yaklaşım gibi bölümlerin 2017 ve 2018
programlarında yer almadığı saptanmıştır. Kazanım boyutunda 2005 programında tüm sınıf düzeyleri için
toplam 174 kazanım yer alırken; 2017 programında 134; 2018 programında ise 131 kazanım yer aldığı
saptanmıştır. Beceri ve değerler incelendiğinde ise 2005 programında yer alan yaratıcı düşünme
becerisinin yenilikçi düşünme becerisi olarak değiştirildiği, değerlerde ise 2005 programında yer alan
hoşgörü, misafirperverlik değerlerinin 2017 ve 2018 programlarından çıkarıldığı; 2005 programında yer
almayan eşitlik ve tasarruf değerlerinin 2017 ve 2018 programına eklendiği belirlenmiştir. İçerik
boyutunda 2005 programında yer alan dokuz öğrenme alanının 2017 ve 2018 programında yediye
düşürüldüğü saptanmıştır. Eğitim durumları boyutu incelendiğinde 2005 programında her bir kazanımla
ilgili etkinlik örneklerine yer verilirken; 2017 ve 2018 programlarında herhangi bir etkinlik örneğine yer
verilmediği saptanmıştır. Değerlendirme boyutu incelendiğinde 2005 programında ölçme araçları ayrıntılı
bir biçimde açıklanmış ve örneklere yer verildiği belirlenmiştir. In this research, it is aimed to make a comparative analysis of Social Studies Curricula of 2005, 2017 and
2018. In accordance with this purpose, each Social Studies Curricula has been analyzed by comparing in
terms of the dimensions of the overall structure of the curricula, acquisitions, content, teaching-learning
activities and assessment. The model of the research is descriptive and has the characteristics of
qualitative research. The data source of the research consists of Social Studies Curricula which was
published by Ministry of National Education's Board of Education in the years of 2005, 2017 and 2018.
The findings of the study were structured by analyzing according to the principles of document analysis
technique. In these analyzes, two different forms were used: The Curriculum Analysis Form and the
Comparative Document Analysis Form. According to the findings obtained from the study, when the
overall structure of the curricula was examined, it was determined that the sections included in the 2005
curricula such as the list of commissions, objectives of Turkish National Education, vision and basic approach were not included in the 2017 and 2018 curricula. In the dimension of acquisition, it was
determined that while there were totally 174 acquisitions for all class levels in the 2005 curriculum, there
were 134 acquisitions in the 2017 curriculum and 131 acquisitions in the 2018 curriculum. When skills
and values are examined it was found that the creative thinking skill was changed to innovative thinking
skill in 2005 curriculum, in values, the values of tolerance and hospitality included in the 2005 curriculum
were excluded from the 2017 and 2018 curricula and also the values of equality and saving not included
in 2005 curriculum were added to 2017 and 2018 curricula. In the dimension of content, number of
learning areas were reduced from 9 to 7 in 2017 and 2018 curricula. When the dimension of teachinglearning activities was examined, it was determined that while the 2005 curriculum included examples of
the activities related to each acquisition, the 2017 and 2018 curricula did not include any example of
activities related to any acquisition. When the dimension of assessment was examined, it was found that
the measurement tools were explained in detail and included examples in the 2005 curriculum.
Source
Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler DergisiVolume
22Issue
1Collections
- Cilt 22 : Sayı 1 [20]