An application of the portfolio ınvestment choices with multipurpose decision making methods in emerging countries
Citation
Fettahoğlu, S. , Özcan, B. & Kocaman, H. (2020). An Application of the Portfolio Investment Choices with Multi-Purpose Decision Making Methods in Emerging Countries . Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , 22 (1) , 145-162 . DOI: 10.32709/akusosbil.462235Abstract
In this study, it is aimed to guide in foreign investors' decisions on portfolio investment decisions by
using multi-purpose decision making techniques. To this end, G7 countries were identified as investors.
As countries to be invested, selected countries in the Balkans were included in the analysis. Criteria used
during the analysis are economic and locally defined as two main factors and their sub-factors. AHP
method was used as multi-purpose decision making techniques to determine the weight of the criteria and
MOORA was used to determine the Balkan country to be invested. As a result, findings show that for
making investment decision to a country, country’s GNP amounts, commercial climate and investment
freedom about the country are the most effective factors but geographic distance and information cost
factors are the least effective factors. Bu çalışmada, yabancı yatırımcıların portföy yatırım kararlarında çok amaçlı karar verme tekniklerini
kullanarak yatırımcılara yol gösterilmesi amaçlanıştır. Bunu gerçekleştirmek için G7 ülkeleri yatırımcılar
olarak belirlenmiştir. Çalışmada yatırım yapılacak ülke olarak Balkan ülkeleri seçilmiştir. Analizde
kullanılan kriterler, ekonomik ve yerel olmak üzere iki ana faktör ve bunların alt faktörleri şeklinde
belirlenmiştir. AHP yöntemi, çok amaçlı karar verme tekniklerinde kriterlerin ağırlıklarının
belirlenmesinde, MOORA yatırım yapılacak Balkan ülkesinin belirlenmesinde kullanılmıştır. Analiz
sonuçlarına göre bir ülkeye yatırım kararı verirken en etkin faktörler o ülkenin gayrisafi milli hasılası,
ticari iklimi ve yatırım serbestliği olarak belirlenirken coğrafi mesafe ve iletişim maliyetleri en az etkili
faktörler olarak belirlenmiştir.
Source
Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler DergisiVolume
22Issue
1Collections
- Cilt 22 : Sayı 1 [20]