Özel okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden çocukların sosyal problem çözme becerileri ile annelerinin empati düzeyi ve duygu düzenleme stratejileri arasındaki ilişki
Citation
Gökkaya, F. , Gedik, Z. & Tunçay, Ş. (2020). Özel Okul Öncesi Eğitim Kurumlarına Devam Eden Çocukların Sosyal Problem Çözme Becerileri ile Annelerinin Empati Düzeyi ve Duygu Düzenleme Stratejileri Arasındaki İlişki . Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , 22 (2) , 331-344 . DOI: 10.32709/akusosbil.545502Abstract
Bu çalışmanın temel amacı, özel okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden çocukların sosyal problem
çözme becerileri ile annelerinin empati düzeyi ve duygu düzenleme stratejileri arasındaki ilişkilerin
incelenmesidir. Çalışmanın ikincil amacı ise çocukların sosyal problem çözme beceri düzeyinin birtakım
sosyodemografik özelliklere göre değişip değişmediğinin araştırılmasıdır. Çalışmaya İzmir ilinin Buca,
Bornova, Urla ve Konak ilçelerinde yer alan 8 özel okul öncesi eğitim kurumuna devam eden çocuklar ve
onların anneleri katılmıştır. Örneklemde 97 çocuk ve annesi bulunmaktadır. Veri toplama amacıyla
sosyodemografik bilgi formu, Wally Sosyal Problem Çözme Testi, Empati Ölçeği ve Duygu Düzenleme
Ölçeği kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda çocukların sosyal problem çözme beceri puanları ile
annelerinin kullandıkları duygu düzenleme stratejilerinden “duyguları baskılama” ve “bilişsel yeniden
değerlendirme” ve empati puanları arasında anlamlı bir ilişkiye rastlanmamıştır. Analiz sonuçlarına göre
sosyal problem çözme beceri puanları çocuğun cinsiyetine, ebeveynlerinin ayrı veya birlikte oluşuna, evde
büyük ebeveyn yaşayıp yaşamamasına, okula başlamadan önce bakım verenin kim olduğuna, okul öncesi
eğitim kurumlarında geçirilen süreye, teknoloji kullanımına ayrılan günlük süreye, anne ve babanın
öğrenim durumuna göre anlamlı düzeyde farklılaşma göstermezken, kardeşin olup olmamasına göre
farklılaşma göstermiştir. Kardeşi olan çocukların sosyal problem çözme beceri puanları, kardeşi olmayan
çocuklara göre anlamlı düzeyde daha düşük bulunmuştur. Elde edilen veriler literatür ışığında tartışılmıştır. The main objective of this study was to examine the relationship between social problem-solving skills of
children attending private preschool education institutions and their mothers’ empathy levels and emotion
regulation strategies. The secondary objective of the study was to investigate differences in children’s social
problem solving skills according to various socio-demographic characteristics. Children who attended 8
private preschool education institutions located in the Buca, Bornova, Urla, and Konak districts of İzmir
and their mothers participated. The sample consisted of 97 children and their mothers. Data were collected
using the socio-demographic information form, Wally Social Problem Solving Test, Empathy Quotient,
and Emotion Regulation Questionnaire. Social problem solving was not related to mothers’ empathy level and emotion regulation strategies, namely “suppression of emotions” and “cognitive reappraisal”. Social
problem solving scores did not significantly differ according to children’s gender, their parents being
together or separated, having grandparents residing with the family, who the caregiver was prior to
preschool, duration of preschool education, duration of daily use of technology, and parents’ educational
level. Social problem solving scores showed significant differences according to whether children had
siblings or not. Children with siblings had significantly lower social problem solving scores compared to
children with no siblings. The findings were discussed in the light of the literature.
Source
Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler DergisiVolume
22Issue
2Collections
- Cilt 22 : Sayı 2 [20]