Çağdaş sanat yapıtının göstergebilimsel incelenmesi: Joseph Kosuth’un “Bir ve Üç Sandalye” adlı çalışması
Künye
İncirkuş, B. (2020). Çağdaş Sanat Yapıtının Göstergebilimsel İncelenmesi: Joseph Kosuth’un “Bir ve Üç Sandalye” Adlı Çalışması . Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , 22 (2) , 615-623 . DOI: 10.32709/akusosbil.558787Özet
Sanat ve dille ilişkilendirilen bir sanatçı olan Joseph Kosuth, bir sanatçı olmanın sanatın doğasını
sorgulamak anlamına geldiğini iddia etmektedir. Sanatçının “sandalye nedir?” sorusundan yola çıkarak
oluşturduğu çalışmada, merak duygusunun sanat eserini çözümlemede kavramın rolünü ortaya
koymaktadır. Sanatın bir soru olarak işlevini ele alarak, kavramın temellerini ortaya çıkarmaya
çalışmaktadır. Araştırmanın amacı, görselliğin ön planda olduğu bir sanat ortamında göstergelerin,
gösterilen imgelerin bilhassa çağdaş sanat yapıtlarında nasıl yorumlanması gerektiğini ortaya koymak, bu
gibi çalışmaların yorumlanmasında yol gösterici olarak katkıda bulunmaktır. Çalışmada, üç ayrı bölüm,
tek bir göstergeyle ilişkilidir. Sanatçı böylece gerçek sandalyenin hangisi olduğu sorusunu izleyicisine
sormakta, sanat eseri-izleyici etkileşimini oluşturmaktadır. Çalışmanın sağında yer alan sandalyenin
fotoğrafı, geçmişle bağlantılıdır. Çalışmanın ortasında duran sandalyenin kendisi de bugüne gönderme
yapmaktadır. Sol tarafta yer alan sandalye kavramının tanımı ise hem geçmişe hem de geleceğe gönderme
yapmaktadır. Böylelikle çalışma, soyut ve somut kavramların gösterge olarak kullanıldığı Kavramsal
sanatın Göstergebilim ile ilişkisini gösteren son derece etkili bir eser olmaktadır. Joseph Kosuth, an artist associated with art and language, claims that being an artist means to question the
nature of art. In her study, which is based on the question “what is the chair?”, he reveals the role of the
concept of curiosity in analyzing the work of art. Taking the function of art as a question, it tries to reveal
the foundations of the concept. The aim of the research is to reveal how the signs and images should be
interpreted especially in contemporary art works in an art environment where visuality is in the
foreground, to contribute as a guide in the interpretation of such studies. In the study, three separate
sections are associated with a single indicator. In this way, the artist asks the viewer the question which of
the real chair and creates interaction between the work of art-audience. The photo of the chair to the right
of the study is related to the past. The chair standing in the middle of the work itself is also a reference
today. The definition of the chair on the left side refers to both the past and the future. Thus, the study is
an extremely effective work that shows the relation between Conceptual Art and Semiotics in which
abstract and concrete concepts are used as indicators.
Kaynak
Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler DergisiCilt
22Sayı
2Bağlantı
https://dergipark.org.tr/tr/pub/akusosbil/issue/54924/558787https://hdl.handle.net/11630/9276
Koleksiyonlar
- Cilt 22 : Sayı 2 [20]