Yapay sinir ağları ile trafik yoğunluğu tahmini
Künye
Taş, N. & Sezen, B. (2020). Yapay Sinir Ağları ile Trafik Yoğunluğu Tahmini . Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , 22 (4) , 1020-1034 . DOI: 10.32709/akusosbil.746349Özet
Şehirlerin büyük problemlerden olan trafik yoğunluğu, insan hayatını birçok yönden etkilemektedir. Daha
yaşanabilir bir kent hayatı için; mevcut yoğunluğun belirlenerek araç trafiğinin kontrol edilebilmesi ve
ileride yaşanabilecek sıkışıklıklar için gerekli önlemlerin alınabilmesi gerekmektedir. Trafik yoğunluğunu
arttırabilecek muhtemel parametreler dikkate alınarak gerçekleşecek bir yoğunluk tahminin, kent sakinleri
açısından olduğu kadar sürücüler ve bir şehrin mümkün olan en az trafik yoğunluğuna maruz kalmasından
sorumlu olan yetkili kurum ve kuruluşlar için önemli bir yeri vardır. Çalışma, İstanbul’ a Tuzla ilçesinden
giriş yönünde, E-5 karayolu üzerinde yapılmıştır. Veriler, Yandex Trafik ve Wunderground internet
sitelerinden elde edilmiştir. Hafta içi günler, mesai saatleri, havanın genel durumu, sıcaklık, rüzgârın hızı
ve nem seviyeleri bağımsız değişken olarak alınmıştır. Gün, saat ve hava koşulu değişkenleri kategoriktir
ve bu değişkenler kukla değişken olarak belirlenmiştir. Bağımsız değişkenlerden hareketle hız tahmini
yapılmış ve trafik yoğunluğu seviyesi belirlenmeye çalışılmıştır. Diğer bağımsız değişkenlere kıyasla,
rüzgar hızı ve sıcaklık değişkenlerinin hız üzerinde negatif ve yüksek oranda etkili olduğu, olası bir
değişiklik durumunda sıcaklığın hızı en yüksek düzeyde etkileyeceği görülmüştür. İlgili güzergahta genel
olarak 80 km ortalama hız düzeyi elde edilmiş ve Serbest Akım Hızı, C ve D hizmet seviyeleri için
incelendiğinde, en fazla yoğunluk düzeyinin 16- 22 aralığında, en fazla hacim/ kapasite oranının % 64- 85
aralığında olacağı tespit edilmiştir. Traffic density, which is one of the major problems of cities, affects human life in many ways. For a more
livable urban life, by determining the current density, it is necessary to control the vehicle traffic and take
necessary measures for future congestion. An estimation of density to be made taking into account the
possible parameters that may increase traffic density has an important place for drivers and authorized
institutions and organizations responsible for exposure of a city to the least possible traffic density for city
residents. The study was carried out on the E-5 highway in the direction of entrance from Tuzla district to
Istanbul. The data was obtained from Yandex Traffic and Wunderground websites. Weekdays, working
hours, general condition of the weather, temperature, wind speed and humidity levels were taken as
independent variables. Day, hour and weather conditions are categorical and these variables are determined
as dummy variables. An average speed level of 80 km was obtained on the relevant route, and when Free
Flow Speed was examined for C and D service levels, it was determined that the highest density level would
be in the range of 16-22, and the maximum volume / capacity ratio would be in the range of 64-85%.
Kaynak
Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler DergisiCilt
22Sayı
4Bağlantı
https://dergipark.org.tr/tr/pub/akusosbil/issue/59165/746349https://hdl.handle.net/11630/9315
Koleksiyonlar
- Cilt 22 : Sayı 4 [20]