Maârif Salnâmelerine göre Halep İdadisinde eğitim (1898-1904)
Citation
Elçiçeği, B. & Yılmaz, A. (2021). Maârif Salnâmelerine Göre Halep İdadisinde Eğitim (1898-1904) . Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , 23 (1) , 51-69 . DOI: 10.32709/akusosbil.758448Abstract
Eğitim sisteminin niteliğini arttırmaya yönelik çalışmalar yapmak için öncelikle tarihimizi, sonra Türk
eğitim sistemimizin yapısını çok iyi bilmek mecburiyetindeyiz. Halep, Osmanlı Devleti’ne bağlı eyaletler
içinde üç yüzyıllık sürecin verilebildiği tek şehirdir. Bu nedenle İstanbul ve Kahire’den sonra dönemin
üçüncü büyük ili kabul edilen Halep’in merkez sancağı araştırılmıştır. Maârif Salnâmeleri’ndeki bilgiler
doğrultusunda bu çalışmada, Halep Mektep İdadisi’nde gerçekleştirilen eğitim-öğretim faaliyetleri
incelenmiştir. Araştırma nitel desende tasarlanmış olup doküman incelemesi tekniği kullanılarak betimsel
analiz yapılmıştır. Bu amaçla H.1316-1321/M.1898-1904 tarihli salnâmeler incelenip Halep Sancağı’ndaki
mevcut idadi, bu okuldaki idareciler, öğretmenler, okutulan dersler, öğrenci ve hademe sayıları ele
alınmıştır. Ayrıca Halep’te bulunan medreseler, bulundukları yerler, medreselerde görevli müderrisler,
öğrenci sayısı, medresenin kurucusu, kütüphaneler, kuruluş tarihleri, kitap adetleri, kütüphanelerin
kurucuları hakkında bilgi verilmiştir. Halep’te basın yayın faaliyetlerinin sürdürüldüğü matbaa ve
gazetelerin bulunduğu mevkiler, sahip oldukları imtiyazlar ve hangi lisanlarda eser neşrettikleri hakkında
bilgiler tespit edilmiştir. In order to increase quality of education system, we have to know our history and then structure of our
Turkish education system very well. Aleppo is the only city within the provinces of Ottoman Empire that
three-century process could yield. For this reason, central province of Aleppo, which is considered the third
largest city after Istanbul and Cairo, was examined. In this study, educational and teaching activities carried
out in Aleppo High School were examined in line with information in education yearbook. The study was
designed in a qualitative design and descriptive analysis was performed using document analysis technics.
For this purpose, yearbooks dated A.D.1316-1321 / C.E.1898-1904 were examined and current
administration in sanjak of Aleppo, administrators in these schools, teachers, lessons taught, number of
students and janitors were researched. In addition, information was given about madrasas in Aleppo, their
places, mudarris in madrasas, number of students, founder of madrasah, libraries, dates of establishment,
number of books and founders of libraries. Information about positions where printing presses and
newspapers in Aleppo, privileges they have and languages in which they are published were confered.
Source
Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler DergisiVolume
23Issue
1Collections
- Cilt 23 : Sayı 1 [21]