Evaluation of factors affecting elective course preferences: Example of Faculty of Veterinary medicine validity and reliability study
Citation
Aslım, G. , Tekindal, M. A. & Yaşar, A. (2020). Evaluation of Factors Affecting Elective Course Preferences: Example of Faculty of Veterinary Medicine Validity and Reliability Study . Kocatepe Veterinary Journal , 13 (4) , 347-356 . DOI: 10.30607/kvj.759613Abstract
This study aims to determine the factors affecting the elective course preferences of veterinary faculty students.
Developing a scale (Elective Course Preference Attitude Scale) that provides an evaluation of the elective course
preferences of students of veterinary medicine students is also aimed. 354 students studying at Selçuk University,
Faculty of Veterinary Medicine in the 2019-2020 academic year participated in the study. With regard to
constructing validity, Cronbach’s alpha (α) coefficient was used for the reliability analysis. For validity analysis,
factor analysis was applied. In light of the data obtained from the study, it can be suggested that the “Elective
Course Preference Attitude Scale” is a valid and reliable tool in the evaluation of the elective course preferences of
veterinary medicine students, and this scale can also be used in the evaluation of the elective course preferences of
students of other departments. Bu çalışma ile veteriner fakültesi öğrencilerinin seçmeli ders tercihlerine etki eden faktörlerin belirlenmesi
amaçlandı. Ayrıca veteriner fakültesi öğrencilerinin seçmeli ders tercihlerinin değerlendirilmesini sağlayan bir
ölçeğin (Seçmeli Ders Tercihi Tutum Ölçeği) geliştirilmesi hedeflendi. Çalışmaya, Selçuk Üniversitesi Veteriner
Fakültesi’nde 2019-2020 Eğitim-Öğretim döneminde öğrenim görmekte olan 354 öğrenci katıldı. Yapı geçerliliği
için; güvenirlik analizlerinde Cronbach alfa (α) katsayısı kullanıldı. Geçerlik analizi için faktör analizi uygulandı.
Çalışmada elde edilen veriler neticesinde “Seçmeli Ders Tercihi Tutum Ölçeği” nin veteriner fakültelerinde
öğrenim görmekte olan öğrenciler için güvenilir ve geçerli olduğu; veteriner fakültesi öğrencileri seçmeli ders
tercihlerinin değerlendirilmesinde kullanılabileceği gibi diğer bölümlerde öğrenim görmekte olan öğrencilerin
seçmeli ders tercihlerinin değerlendirilmesinde kullanılabilecek bir ölçek olduğu da ileri sürülebilir.
Source
Kocatepe Veteriner DergisiVolume
13Issue
4URI
https://dergipark.org.tr/tr/pub/kvj/issue/56726/759613https://doi.org/10.30607/kvj.759613
https://hdl.handle.net/11630/9423
Collections
- Cilt 13 : Sayı 4 [17]