Örgüt kültürünün inovatif davranış eğilimleri ile ilişkisinde öz yeterlilik algısının aracılık rolü ve bir uygulama
Citation
Hasırcı, I. & Örücü, E. (2021). Örgüt Kültürünün İnovatif Davranış Eğilimleri İle İlişkisinde Öz Yeterlilik Algısının Aracılık Rolü ve Bir Uygulama . Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , 23 (2) , 642-661 . DOI: 10.32709/akusosbil.820141Abstract
Bu araştırmanın amacı örgüt kültürünün inovatif davranış eğilimleri (inovasyon) üzerindeki etkisini
belirlemek ve bu etkide öz yeterlilik algısının aracılık rolünü tespit etmektir. Bu amaçla ‘’Öz Yeterlilik
Ölçeği’’, ‘’İnovasyon Ölçeği’’ ve ‘’Örgüt Kültürü Ölçeği’ nden oluşan, demografik sorularla birlikte 58
soruluk bir anket formu aracılığıyla veriler toplanmıştır. Araştırmanın evreni Balıkesir’in Bandırma
İlçesi’nde bulunan bir kamu iktisadi teşebbüsünde çalışmakta olan 350 beyaz yakalı çalışandır,
çalışmanın örneklemi ise 223 kişiden oluşmaktadır. Elde edilen verilerle güvenilirlik analizi, frekans
analizi, normallik testi, keşfedici faktör analizi, çoklu korelasyon analizi ve hiyerarşik regresyon analizi
yapılmıştır. Çoklu korelasyon analizi öz yeterlilik algısı, inovatif davranış eğilimleri ve örgüt kültürü
arasındaki ilişkiyi tespit etmek amacıyla yapılmıştır. Aracı değişkenle yapılmış olan hiyerarşik regresyon
analizi ise değişkenlerin birbirlerine olan etkilerini tespit etmek amacıyla yapılmıştır. Regresyon
analizlerinin neticelerinde örgüt kültürünün inovatif davranış eğilimleri üzerinde anlamlı bir etkisinin
olduğu, örgüt kültürünün öz yeterlilik algısı üzerinde anlamlı bir etkisinin olduğu, öz yeterlilik algısının
inovatif davranış eğilimleri üzerinde anlamlı bir etkisinin olduğu ve örgüt kültürünün inovatif davranış
eğilimleri üzerindeki etkisinde öz yeterlilik algısının aracılık etkisinin olduğu tespit edilmiştir. İleride
yapılacak çalışmalar için önerilerde bulunulmuştur. The aim of this research is to determine the impact of organizational culture on innovative behaviour
trends and to determine the mediating role of self efficacy in this effect. For this purpose, data was
collected through a 58 question with demographic questions consisting of self efficacy scale, innovation
scale and organizational culture scale. The universe of the study consisted of 350 white-collar employees
working in a stated-owned enterprise located in the Bandırma district of Balıkesir, while the sample of the
study consisted of 223 individuals. Reliability analysis, frequency analysis, normality testing, discoverer
factor analysis, multiple correlation analysis and hierarchical regression analysis were performed with the
data obtained. Multiple correlation analysis was conducted to determine the relationship between self
efficacy perception, trends in innovative behaviour and organizational culture. A hierarchical regression
analysis with an intermediary variable was performed to determine the effects of variables on each other.
The results of regression analyses showed that organizational culture had significant impact on self
efficacy and innovative behaviour, self efficacy had significant impact on innovative behaviour, self
efficacy had a mediating effect on the impact of organizational culture on innovative behaviour.
Suggestions have been made for future studies.
Source
Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler DergisiVolume
23Issue
2Collections
- Cilt 23 : Sayı 2 [25]