Erken dönem ekonomi eğitimi ve finansal sosyalizasyonun finansal okuryazarlık düzeyine etkisi
Citation
Yıldırım, D. & Özbek, A. (2021). Erken Dönem Ekonomi Eğitimi ve Finansal Sosyalizasyonun Finansal Okuryazarlık Düzeyine Etkisi . Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , 23 (2) , 694-710 . DOI: 10.32709/akusosbil.860749Abstract
Bu çalışmada amaç, erken dönem ekonomi ve finans eğitimi ile finansal sosyalizasyon ajanlarının bireyin
finansal okuryazarlık düzeyi ve finansal davranışları üzerindeki etkisini araştırmaktır. Bu amaç
çerçevesinde Trabzon, Ordu, Samsun ve Erzincan bölgesinde 14-18 yaş aralığında olup Uluslararası
Bakalorya (IB) eğitimi alan ve almayan özel okul öğrencileri ile Ticaret Meslek Lisesi öğrencilerinden
oluşan 1274 kişilik üç farklı gruba anket uygulanmıştır. Verilerin analizinde yapısal eşitlik modeli
kullanılmıştır. Analiz sonuçlarına göre Uluslararası Bakalorya Eğitimi alan öğrencilerle çocukluk dönemi
finansal sosyalizasyon faktörlerinden aile geçmişi, alınan ekonomi eğitimi ve kalitesi, para ve iş
üzerinden sağlanan finansal sosyalleşme ve aritmetik bilgi değişkenlerinin finansal okuryazarlık düzeyi
üzerinde olumlu bir etkiye sahip olduğu tespit edilmiş ve bu öğrencilerin finansal okuryazarlık
düzeylerinin finansal davranışları üzerinde pozitif bir etkisi olduğu görülmüştür. IB eğitimi almayan diğer
okul öğrencilerinin finansal okuryazarlık düzeylerinin ise finansal davranışları üzerinde bir etkisinin
olmadığı tespit edilmiştir. The aim of this study is to investigate the effects of early economic and financial education and financial
socialization agents on the individual's financial literacy level and financial behavior. For this purpose, a
questionnaire was applied to three different groups of 1274 students from Trabzon, Ordu, Samsun and
Erzincan, between the ages of 14-18 and those who were or did not receive International Baccalaureate
(IB) education, and Commercial Vocational High School students. Structural equation model was used in
the analysis of the data. According to the results of the analysis, it was determined that the variables such
of family history, economic education and quality financial socialization and arithmetic information
provided through money and work, and the financial literacy levels of these students, has a positive effect
on their financial behavior. It was determined that the financial literacy levels of other school students
who did not have any education on IB have no effect on their financial behavior
Source
Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler DergisiVolume
23Issue
2Collections
- Cilt 23 : Sayı 2 [25]