Kültürel mirasın etkileşimli keşfi için mobil artırılmış gerçeklik ve web tabanlı görselleştirme teknolojilerinin kullanılması: Sfenks heykeli örneği
Citation
Uslu, A. & Uysal, M. (2020). Kültürel Mirasın Etkileşimli Keşfi İçin Mobil Artırılmış Gerçeklik ve Web Tabanlı Görselleştirme Teknolojilerinin Kullanılması: Sfenks Heykeli Örneği . Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Ve Mühendislik Bilimleri Dergisi , 20 (6) , 1024-1031 . DOI: 10.35414/akufemubid.819267Abstract
Kültürel mirasın korunması, dijital dokümantasyonu ve sürdürülebilir bir anlayışla gelecek nesillere
aktarılması uluslararası toplumların önceliklerinden biri haline gelmiştir. Fotogrametri tekniği kültürel
mirasın dijital dokümantasyonunda başarıyla kullanılmıştır. Fotogrametri, dijitalleştirme, 3 boyutlu (3B)
modelleme, görselleştirme ve simülasyon alanındaki son gelişmeler, dijital kültürel mirasın daha geniş
yelpazede erişilebilirliği için yeni fırsatlar sunmaktadır. Fotogrametri, artırılmış gerçeklik (AG) ve web
tabanlı görselleştirmenin kombinasyonu, kültürel mirasın etkileşimli sunumu için büyük bir potansiyele
sahiptir. Bu çalışmada, fotogrametrik modellere dayalı mobil AG ve web tabanlı görselleştirme
uygulamaları için bir iş akışı geliştirerek kültürel miras bağlamında sanal, interaktif ve sürükleyici bir
deneyim oluşturulması amaçlanmıştır. Önerilen iş akışı, Kütahya Arkeoloji Müzesi’nde sergilenen Sfenks
Heykeline uygulanmıştır. Fotogrametrik yöntem ile elde edilen 3B model optimize edilerek, AG ve web
tabanlı görselleştirme uygulamaları için hazırlanmıştır. Çalışmanın sonuçları, AG, web tabanlı
görselleştirme ve fotogrametri sinerjisinin kültürel mirasın etkileşimli olarak sunumu için büyük bir
imkân sağladığını doğrulamıştır. Çalışmada tanımlanan araştırma çizgileri daha kapsayıcı kültürel miras
ortamları oluşturmak daha keyifli ve zenginleştirici turizm deneyimi sağlamak amacıyla yeni fırsatlar
sunmaktadır. The conservation of cultural heritage, digital documentation and transferring it to future generations
with a sustainable understanding has become one of the priorities of international societies.
Photogrammetry technique has been successfully used in digital documentation of cultural heritage.
Recent developments in photogrammetry, digitalization, 3 dimensional (3D) modeling, visualization and
simulation offer new opportunities for wider accessibility of digital cultural heritage. The combination
of photogrammetry, augmented reality (AR) and web-based visualization has great potential for
interactive presentation of cultural heritage. In this study, it was aimed to create a virtual, interactive
and immersive experience in the context of cultural heritage by developing a workflow for mobile AR
and web-based visualization applications based on photogrammetric models. The proposed workflow
has been applied to the Sphinx Sculpture exhibited in the Kütahya Archeology Museum. The 3D model
created by photogrammetric method has been optimized and prepared for AR and web-based
visualization applications. The results of the study confirmed that the synergy of AR, web-based
visualization and photogrammetry provides a great opportunity for interactive presentation of cultural
heritage. The research lines defined in the study offer new opportunities to create more inclusive
cultural heritage environments to provide a more enjoyable and enriching tourism experience.
Source
Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Ve Mühendislik Bilimleri DergisiVolume
20Issue
6URI
https://doi.org/10.35414/akufemubid.819267https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1373662
https://hdl.handle.net/11630/9453
Collections
- Cilt 20 : Sayı 6 [20]