Öğütülmüş kolemanit minerali ikameli beton yollardaki aşınma kaybının araştırılması
Citation
Kütük, T. , Kara, C. & Kütük, S. (2020). Öğütülmüş Kolemanit Minerali İkameli Beton Yollardaki Aşınma Kaybının Araştırılması . Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Ve Mühendislik Bilimleri Dergisi , 20 (2) , 287-295 . DOI: 10.35414/akufemubid.652511Abstract
Nüfus artışı ile mevcut yollarda yoğunluk artmakta ve bu yüzden yeni yollara ihtiyaç duyulmaktadır.
Ancak yol yapım ve bakım maliyetleri ise oldukça yüksektir. Ayrıca yol yapısının uzun hizmet ömrüne
sahip olması hem güvenlik hem de ekonomik anlamda oldukça önem arz etmektedir. Beton yollar ise
özellikle son yıllarda ekonomik ve uzun hizmet ömürlü olması sebebi ile ön plana çıkmaktadır. Beton yol
hasarlarından aşınma ise yol yapısının uzun hizmet ömrü için tehlikeli bir durumdur. Bu çalışmada; ham
öğütülmüş kolemanit minerali çimentoya ağırlıkça %1, %2, %3, %4 ve %5 oranlarda ikame malzemesi
olarak kullanılmıştır. Üretimi yapılan beton numunelerin ise aşınmaya karşı dayanıklılığı Böhme deneyi
belirlenmiş ve Böhme deney sonuçlarının tahribatsız bir test yöntemi olan Schmidt çekici ile ilişkisi
incelenmiştir. Sonuç olarak (7. ve 28. gün) kolemanit ikamesinin aşınma miktarını arttırdığı, ancak
sertleşme yaşının artmasıyla (90. gün) %3’e kadar kolemanit minerali ikamesi beton numunelerin
aşınma miktarlarını azalttığı görülmüştür. Schmidt çekici ile elde edilen yaklaşık basınç dayanımı
incelendiğinde ise 7. ve 28. günlerde ölçülen dayanımlar üzerinde etkisinin düzensiz olduğu, 90. gün de
ise %5 kolemanit ikamesi ile dayanım değerinin referansa göre düşük olduğu belirlenmiştir.
Gerçekleştirilen deneysel sonuçlara göre kolemanit minerali ikamesinin %3’e kadar kullanılmasının
aşınma dayanımı ve Schmidt çekici (yaklaşık basınç dayanımını) değerlerini arttırmada etkili olduğu
sonucuna ulaşılmıştır. With the increase in population, the density of the existing roads increases and therefore new roads
are needed. However, road construction and maintenance costs are quite high. In addition, the long
service life of the road structure is very important for both safety and economic. Concrete roads come
to the forefront especially because of their economic and long service life in recent years. Wear from
concrete road damages is dangerous for the long service life of the road structure. In this study; The
raw milled colemanite mineral was used as a substitute in 1%, 2%, 3%, 4% and 5% by weight of cement.
The abrasion resistance of the concrete samples produced was determined by Bohme test and also a
relationship between Bohme test results and Schmidt hammer, the non-destructive test method,
results was investigated. As a result, it was observed that colemanite substitution increased the wear
amount (day 7 and 28), but with increasing hardening age (90th day), the colemanite substitution
decreased the amount of wear of concrete samples up to 3%. When the approximate compressive
strength obtained from Schmidt hammer was examined, it was found that the effect on the strengths
measured on the 7th and 28th days was irregular, and besides on the 90th day the strength value was
lower with 5% colemanite substitution compared to the reference. According to the experimental
results, the use of colemanite mineral substitution up to 3% was concluded to be effective in increasing
abrasion strength and Schmidt hammer (approximate compressive strength) values.
Source
MakaleVolume
20Issue
2URI
https://doi.org/10.35414/akufemubid.652511https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1106985
https://hdl.handle.net/11630/9584
Collections
- Cilt 20 : Sayı 2 [20]