7. sınıf öğrencilerinin anlatım becerileriyle ilgili metaforik algıları: Siverek ilçesi örneklemi
Abstract
Bu araştırmada, ortaokul 7. sınıf öğrencilerinin konuşma ve yazma becerilerine ilişkin algılarını metafor yoluyla ortaya çıkarmak amaçlanmıştır. Nitel araştırma desenlerinden olgubilim deseni ve amaçlı örneklem yöntemlerinden kolay ulaşılabilir durum örneklemesi kullanılmıştır. Bu araştırma grubunu 2018-2019 eğitim öğretim yılı Şanlıurfa ilinin Siverek ilçe merkezindeki 6 ortaokulun 7. sınıfında öğrenim görmekte olan 434 öğrenci oluşturmuştur. Ancak bazı öğrencilerin metafor üretmemeleri, ürettikleri metaforlara gerekçe yazmamaları ve boş kağıt vermeleri nedeniyle çalışmaya 256 öğrenciyle devam edilmiştir. Öğrencinin 153’ü kız, 103’ü erkek öğrencidir. Araştırma verileri, araştırmacı tarafından hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Araştırmaya katılan 7. sınıf öğrencilerinin konuşma ve yazma becerilerine yönelik düşüncelerini anlamak için, uzman görüşleri doğrultusunda öğrencilere “Konuşma………. gibidir; çünkü………” ve “Yazma……. gibidir; çünkü………….” sorularından oluşan iki soru sorulmuştur. Araştırmada elde edilen veriler, nitel veri analizi yöntemlerinden içerik analizi ile değerlendirilmiştir. Araştırma sonucunda konuşma ve yazma kavramına ilişkin 512 metafor üretilmiştir. Öğrencilerin, konuşma kavramına yönelik ürettikleri metaforlar ortak özellikleri dikkate alınarak 17 farklı kategori altında toplanmıştır. Öğrencilerin, yazma kavramına yönelik ürettikleri metaforlar ortak özellikleri dikkate alınarak 21 farklı kategori altında toplanmıştır. Araştırma sonucunda, öğrenciler konuşmayı daha çok iletişim ve ihtiyaç olarak adlandırırken yazmayı ise duygu ve düşüncelerin aktarımında kullanılan bir rahatlama aracı olarak nitelemektedirler. Araştırma sonuçlarına bütün olarak baktığımızda öğrencilerin konuşma ve yazma kavramına ilişkin olumlu algılara sahip oldukları saptanmıştır. In this study, it was aimed to reveal the perceptions of 7th grade students of middle school about speaking and writing skills through metaphor.Phenomenon science pattern,one of the qualitative research patterns and easily accessible case sampling from purposeful sampling methods were used. This research group consisted of 434 students which are studying in the 7th grade of 6 secondary schools in Siverek’s distinct center of Şanlıurfa city in 2018-2019 academic year.However, the study continued with 256 students because some students did not produce metaphors, did not give reasons for the metaphors that they produced and gave blank papers 153 of students are female, 103 of students are male.The research data were collected with a semi-structured interview form prepared by the researcher.In order to understand the thoughts of the 7th grade students participating in the research about their speaking and writing skills,two questions consisted of “Speaking is like...; because... “ and “ writing is like ... ; because...” were asked to the students in line with their expert opinions. The data obtained in the study were evaluated by content analysis, which is one of the qualitative data analysis methods.In the conclusion of the research, 512 metaphors about the concept of speaking and writing were produced.Metaphors that are produced by students in the concept of speech are gathered under 17 different categories considering their common features.In the concept of writing, the metaphors produced by the students were gathered under 21 different categories considering their common characteristics.As a result of the research, while students call speech more as communication and need, they describe writing as a relief tool used in the transfer of emotions and thoughts.When we look at the results of the research as a whole, it was determined that the students had positive perceptions about the concept of speaking and writing.
Collections
- Yüksek Lisans Tezleri [1638]