Ortaokul öğrencilerinin Türkçe dersi özyeterlilik algısı ile ingilizce özyeterlilik inancı arasındaki ilişkinin incelenmesi (Afyonkarahisar örneklemi)
Abstract
Bu araştırmada, ortaokul öğrencilerinin Türkçe dersi özyeterlilik algıları ile İngilizce özyeterlilik inançları arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmaktadır. Araştırma, nicel araştırma desenlerinden ilişkisel tarama modeline göre tasarlanmıştır. Araştırmanın verileri, Durukan ve Maden (2012) tarafından geliştirilen Türkçe dersi özyeterlilik algı ölçeği ve Yanar ve Bümer (2012) tarafından hazırlanan İngilizce özyeterlilik inancı ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Verilerin analizinde, Betimsel İstatistikler, Bağımsız Örneklemler t testi, Pearson Moment Çarpım Korelasyonu, İki Yönlü Varyans Analizi, Anova, Scheffe ve LSD testleri kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda, ortaokul öğrencilerinin Türkçe dersi özyeterlilik algı düzeyleri yüksek olarak belirlenmiştir. Ortaokul öğrencilerinin Türkçe dersi özyeterlilik algılarının cinsiyet, sınıf düzeyi, başarı notları, baba eğitim durumları, teknolojik araçlarla geçirdikleri süre ve günlük tutma değişkenlerine göre anlamlı olarak farklılaştığı tespit edilirken; anne eğitim durumu değişkenine göre anlamlı fark tespit edilememiştir. Ortaokul öğrencilerinin İngilizce özyeterlilik inançlarının orta seviyede olduğu tespit edilmiştir. Bu bağlamda, ortaokul öğrencilerinin İngilizce özyeterlilik inançlarının cinsiyet, sınıf düzeyi, başarı notu, anne-baba eğitim durumları, teknolojik araçlarla geçirdikleri süre değişkenlerine göre anlamlı farklılaştığı tespit edilirken; günlük tutma değişkenlerine değişkenine göre anlamlı fark tespit edilememiştir. Ortaokul öğrencilerinin Türkçe dersi özyeterlilik algıları ile İngilizce özyeterlilik inançları arasında orta düzeye yakın pozitif yönde anlamlı bir ilişki olduğu ortaya çıkmıştır. Ortaokul öğrencilerinin Türkçe dersi özyeterlilik algıları ile İngilizce özyeterlilik inançlarının cinsiyet, sınıf düzeyi, başarı notu, anne-baba eğitim durumu, teknolojik araçlarla geçirdikleri süre ve günlük tutma durumlarına göre oluşturulan gruplarda anlamlı ilişki tespit edilmiştir. Araştırmaya katılan öğrencilerin Türkçe dersi özyeterlilik algıları açısından İngilizce özyeterlilik inançlarına göre anlamlı fark bulunmuştur. Ortaokul öğrencilerinin sınıf düzeyi, başarı notu ve Türkçe dersi özyeterlilik algı değişkenlerinin ortaokul öğrencilerinin İngilizce özyeterlilik inançlarını etkilediği görülürken; anne-baba eğitim durumları, teknolojik araçlarla geçirilen süre, günlük tutma ve Türkçe dersi özyeterlilik algı değişkenlerinin ortaokul öğrencilerinin İngilizce özyeterlilik inançlarını etkilemediği görülmüştür. This study aims to investigate the relationship between secondary school students' perceptions of Turkish course self-efficacy and their English self-efficacy beliefs. The study was designed with the relational screening model of the quantitative research designs. The data of the study were collected using the Turkish lesson self-efficacy perception scale developed by Durukan and Maden (2012) and the English self-efficacy belief scale prepared by Yanar and Bümer (2012). Descriptive Statistics, Independent Samples T Test, Pearson Moment Multiplication Correlation, Two Way Analysis of Variance, Anova, Scheffe and LSD tests were used to analyze the data. As a result of the research, it was determined that secondary school students' self-efficacy perception levels in Turkish lessons were high. While it was determined that the Turkish lesson self-efficacy perceptions of secondary school students differed significantly according to gender, grade level, achievement grades, father education status, time spent with technological tools and keeping a diary; no significant difference was found according to the mother's education level variable. It has been determined that secondary school students' English self-efficacy beliefs are at a moderate level. In this context, it was determined that the English self-efficacy beliefs of secondary school students differed significantly according to the variables of gender, grade level, achievement grade, parental education status, and the time they spent using technological tools; no significant difference could be determined according to the variable of keeping a diary. It has been revealed that there is a positive and significant relationship close to the middle level between the Turkish course self-efficacy perceptions of secondary school students and their English self-efficacy beliefs. A significant relationship was found in the groups formed according to the secondary school students' perceptions of Turkish lesson self-efficacy and English self-efficacy beliefs according to gender, grade level, achievement grade, parental education status, time spent with technological tools, and keeping a diary. A significant difference was found in terms of Turkish course self-efficacy perceptions of the students participating in the study compared to their English self-efficacy beliefs. While it was seen that secondary school students' grade level, achievement grade and Turkish course self-efficacy perception variables affected secondary school students' English self-efficacy beliefs; It was seen that the educational status of parents, time spent using technological tools, keeping a diary and Turkish lesson self-efficacy perception variables did not affect the English self-efficacy beliefs of secondary school students.
Collections
- Yüksek Lisans Tezleri [1638]