Öğretmen adaylarının 21. Yüzyıl öğrenen becerileri ile üstbilişsel farkındalık düzeylerinin meslek öncesi öğretmen kimliği üzerindeki etkisi (afyonkarahisar örneklemi)
Özet
Bu çalışmanın amacı öğretmen adaylarının 21. yüzyıl öğrenen becerileri ile üstbilişsel farkındalık düzeylerinin meslek öncesi öğretmen kimliği üzerindeki etkisini belirlemektir. Çalışmada nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Bu araştırmanın örneklemini 2020-2021 eğitim-öğretim yılında Afyon Kocatepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nde öğrenim gören 523 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, Orhan Göksün (2016) tarafından geliştirilen “21. Yüzyıl Öğrenen Becerileri Kullanım Ölçeği”, Fırat Durdukoca ve Arıbaş (2019) tarafından geliştirilen “Üstbilişsel Farkındalık Ölçeği” ve Friesen ve Besley (2013) tarafından geliştirilen ve Arpacı ve Bardakçı (2015) tarafından Türkçeye uyarlanan “Meslek Öncesi Öğretmen Kimliği Ölçeği” kullanılmıştır. Toplanan verilerin analizinde frekans, yüzde, aritmetik ortalama, standart sapma, Pearson Moment Çarpım Korelasyonu ve çoklu doğrusal regresyon analizi yapılmıştır. Araştırma bulgularına göre öğretmen adaylarının 21. yüzyıl öğrenen becerilerinin, üstbilişsel farkındalıklarının ve meslek öncesi öğretmen kimlik düzeylerinin yüksek olduğu tespit edilmiştir. Öğretmen adaylarının 21. yüzyıl öğrenen becerileri ile üstbilişsel farkındalıkları arasında, 21. yüzyıl öğrenen becerileri ile meslek öncesi öğretmen kimliği arasında ve üstbilişsel farkındalıkları ile meslek öncesi öğretmen kimliği arasında hem ölçek genellerinde hem de demografik değişkenler açısından orta ve yüksek düzeylerde pozitif yönlü ve anlamlı ilişkilerin olduğu sonuçlarına ulaşılmıştır. Ayrıca çalışma sonucunda, öğretmen adaylarının 21. yüzyıl öğrenen becerileri ile üstbilişsel farkındalıklarının meslek öncesi öğretmen kimliklerini anlamlı biçimde yordadığı ve öğretmen kimliği üzerinde olumlu bir etkiye sahip olduğu bulunmuştur. The aim of this study is to determine the 21st century learning skills and metacognitive awareness levels to determine the impact on pre-vocational teacher identity. The study used a relational screening model from quantitative research methods. The sample of this study consists of 523 teacher candidates who studied at the Faculty of Education of Athos University in the 2020-2021 academic year. As a data collection tool in the research, developed by Orhan Göksun (2016) “21st Century Learner Skills Use Scale”, developed by Firat Durdukoca and Aribaş (2019) “Metacognitive Awareness Scale” and “Early Teacher İdentity Measure” developed by Friesen and Besley (2013) and adapted to Turkish by Arpaci and Bardakçi (2015) were used. Frequency, percentage, arithmetic mean, standard deviation, Pearson moment product correlation and multiple linear regression analysis were performed in the analysis of the collected data. According to the research findings, it was determined that teacher candidates' 21st century learner skills, metacognitive awareness and pre-professional teacher identity levels were high. There are moderate and high levels of positive and significant relationships between pre-service teachers' 21st century learner skills and metacognitive awareness, between 21st century learner skills and pre-vocational teacher identity, and between their metacognitive awareness and pre-vocational teacher identity, both in general scale and in terms of demographic variables. results have been achieved. İn addition, as a result of the study, it was found that pre-service teachers' 21st century learner skills and metacognitive awareness significantly predicted their pre-professional teacher identity and had a positive effect on teacher identity.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11630/9785Koleksiyonlar
- Yüksek Lisans Tezleri [1638]