Cumhuriyetten günümüze sosyal bilgiler programlarının sosyal bilgiler öğretim yaklaşımlarına göre incelenmesi
Künye
Yalçın, A. & Akhan, N. E. (2019). Cumhuriyetten Günümüze Sosyal Bilgiler Programlarının Sosyal Bilgiler Öğretim Yaklaşımlarına Göre İncelenmesi . Journal of Theoretical Educational Science , 12 (3) , 842-873 . DOI: 10.30831/akukeg.414578Özet
The aim of this study is to examine social studies programs in terms of social studies teaching
programs from the foundation of the Turkish Republic in 1923 to the present day. The historical method - a survey
model used in qualitative research methods - was employed in the study. The data obtained from literature review
were analyzed with regards to social studies teaching approaches based on descriptive analysis. The findings showed
that issues regarding the citizenship transmission which belong to social studies approaches were definitely included
more or less within primary school social studies programs of 1924, 1930, 1948, 1961, 1968, 1990 and secondary
school social studies programs of 1932, 1938, 1949, 1962, 1970, 1985. Moreover, topics related to the disciplines of
social studies (history, geography, law, politics, economy, sociology) were also identified within these programs.
Findings regarding the characteristics of the reflective research approach were not reached in the secondary school
programs of 1932, 1938. On the other hand, it was found out that the issues regarding the 3 approaches of social
studies (social studies as the citizenship transmission, social studies as social sciences and social studies as reflective
inquiry) were included in 1968, 1990, 1998, 2005, and 2017 programs. Bu çalışmanın amacı, cumhuriyetten günümüze sosyal bilgiler programlarının sosyal bilgiler öğretim
yaklaşımlarına göre incelenmesidir. Araştırmada nitel araştırma türlerinden tarama modeli içinde yer alan tarihsel
yöntem kullanılmıştır. Çalışmada, literatür taraması sonucunda elde edilen veriler sosyal bilgiler öğretim yaklaşımları
açısından betimsel analiz tekniğine dayalı olarak analiz edilmiştir. Araştırmanın bulgularını genel olarak
değerlendirdiğimizde; 1924, 1930, 1948, 1961, 1968, 1990 ilkokul programları ile 1932, 1938, 1949, 1962, 1970,
1985 tarihli ortaokul programları sosyal bilgiler öğretim yaklaşımlarından vatandaşlık aktarımına ait özelliklere
mutlaka yer verildiği görülmüştür. Ayrıca bu programlarda sosyal bilimlerin disiplinlerine (tarih, coğrafya, hukuk,
siyaset bilimi, ekonomi ve sosyoloji) ait konular da tespit edilmiştir. 1932 ve 1938 ortaokul programlarında, yansıtıcı
araştırma yaklaşımının özelliklerine uygun bulgulara ulaşılamamıştır. 1968, 1990, 1998, 2005 ve 2017
programlarında ise diğer programlara göre daha belirgin olarak sosyal bilgilerin üç yaklaşımına (vatandaşlık aktarımı
olarak sosyal bilgiler, sosyal bilimler olarak sosyal bilgiler ve yansıtıcı araştırma olarak sosyal bilgiler) ait özelliklere
yer verildiği tespit edilmiştir.
Kaynak
Kuramsal Eğitimbilim DergisiCilt
12Sayı
3Koleksiyonlar
- Cilt 12 : Sayı 3 [14]