Lise öğrencilerinin rehberlik hizmetlerine ve rehber öğretmene ilişkin görüşleri: Metaforik bir analiz
Citation
Karataş, K. & Sönmez, N. (2019). Lise Öğrencilerinin Rehberlik Hizmetlerine ve Rehber Öğretmene İlişkin Algılarının İncelenmesi: Metaforik Bir Analiz . Journal of Theoretical Educational Science , 12 (3) , 915-934 . DOI: 10.30831/akukeg.454144Abstract
In this study, the perspectives of high school students on counseling services and guidance teachers
with metaphorical concepts were examined. The research was carried out in 2017 - 2018 academic year in an
Anatolian high school located in the center of Adıyaman. The study group consists of 202 high school students which
are 99 female and 103 male students at various levels. The survey model has been adopted in the research. It was
collected with questionnaires consisting of two open-ended questions. Questionnaires were analyzed by content
analysis. According to conclusion and results obtained from the research; high school students who use education,
personal and career counseling services required to counseling services. Students thinking the guidance teachers do
not contribute to counseling service with respect to solving their problems, perceive counseling services
unnecessarily for the reason that they cannot benefit from the opportunity of counseling services. The other
conclusion of the study; the metaphorical perceptions of the differed according to the situation in which the students
had to see the counseling services necessarily or unnecessarily. Finally, high school students who consider counseling
services as required characterized guidance teachers with positive metaphors, whereas others characterized guidance
teachers with negative metaphors. Bu araştırmada lise öğrencilerinin rehberlik hizmetlerine ve metaforik kavramlarla rehber öğretmene ilişkin
bakış açıları incelenmiştir. Araştırma 2017 – 2018 eğitim – öğretim yılında Adıyaman merkezde bulunan bir anadolu
lisesinde gerçekleştirilmiştir. Çalışma grubu çeşitli düzeyde sınıflarda öğrenim gören 99’u kadın 103’ü erkek olmak
üzere toplam 202 lise öğrencisinden oluşmaktadır. Tarama modelinin benimsendiği araştırmada veriler; açık uçlu iki
sorudan oluşan anketler aracılığıyla toplanmıştır. Anketlerin analizi ise içerik analiziyle yapılmıştır. Araştırmadan
elde edilen bulgu ve sonuçlara göre; eğitsel, kişisel ve mesleki rehberlik hizmet alanlarından yararlanan lise
öğrencileri, rehberlik hizmetlerini gerekli görmektedirler. Rehber öğretmenin rehberlik hizmetlerini sunma ve
sorunlarının çözümüne destek sağlamada yetersiz kaldığını, dolayısıyla rehberlik hizmetlerinden yeteri kadar
faydalanamadığını düşünen öğrenciler ise rehberlik hizmetlerini gereksiz olarak algılamaktadırlar. Araştırmanın diğer
bir bulgusunda ise; rehber öğretmene ilişkin metaforik algıların, öğrencilerin rehberlik hizmetlerini gerekli ya da
gereksiz görme durumuna göre farklılaştığı görülmüştür. Bu bağlamda rehberlik hizmetlerini gerekli gören lise
öğrencileri rehber öğretmeni olumlu metaforlarla tanımlarlarken; rehberlik hizmetlerini gereksiz gören öğrenciler ise,
olumsuz metaforlarla rehber öğretmeni tanımlamışlardır.
Source
Kuramsal Eğitimbilim DergisiVolume
12Issue
3Collections
- Cilt 12 : Sayı 3 [14]