İlköğretim öğretmenlerinin örgütsel sessizlik düzeylerinin incelenmesi
Citation
Sarıdede, U. (2019). İlköğretim Öğretmenlerinin Örgütsel Sessizlik Düzeylerinin Değişkenler Açısından İncelenmesi . Journal of Theoretical Educational Science , 12 (3) , 950-961 . DOI: 10.30831/akukeg.428556Abstract
Organizational silence, which is considered to be one of the concepts that obstruct the process of
reaching organization’s goals, is defined as an obstacle and considered as one of the vital obstacles to the worker's
feedback. In this study, it was aimed to examine the organizational silence levels of the teachers at primary school
level based on their own opinions. In the study, organizational silence was handled with sub-dimensions and the
relationship between dimensions and demographic variables was examined. When the dimensions of the teachers'
silence scale were examined, only the associative dimension (X̄=4.40) representing silence for the benefit of the
organization was found above the average and highest score. In addition to that Teachers' Organizational Silence
Scale scores did not show any significant difference according to gender. The results of the analysis showed that
teachers' opinions were significant in terms of the duration of study at school and that relational dimension views of
teachers with 10 years of schooling and over were more positive than those of teachers with 0-5 years study time at
school. In addition, it was determined that there were significant differences in terms of seniority in the opinions of
teachers, 16 and the acceptance dimension views of the teachers who had years of seniority were found to be more
positive than the acceptance dimension views of teachers with 0-5 years of seniority. Örgütün amaçlarına ulaşma sürecini engelleyen kavramlardan birisi olarak kabul edilen örgütsel sessizlik
örgütün gelişimin engeli olarak tanımlanmış ve işgörenlerin geribildirim sağlamasının engellerinden birisi olarak ele
alınmıştır. Bu çalışmada, ilköğretim kademesindeki öğretmenlerin örgütsel sessizlik düzeylerini kendi görüşlerine
dayalı olarak incelemek amaçlanmıştır. Araştırmada örgütsel sessizlik alt boyutlarıyla ele alınmış ve boyutların
demografik değişkenlerle ilişkisi incelenmiştir. Öğretmenlerin sessizlik ölçeği boyutları incelendiğinde, sadece örgüt
yararına sessizliği temsil eden ilişkisel boyut (X̄=4.40) ortalamanın üzerinde ve en yüksek puan olarak bulunmuştur.
Öğretmenlerin Örgütsel Sessizlik Ölçeği puanları, cinsiyetlerine göre anlamlı bir farklılık göstermemiştir. Analiz
sonuçları, öğretmenlerin görüşlerinde okuldaki çalışma süresi bakımından anlamlı bir fark olduğunu, okulda çalışma
süresi 10 yıl ve üzeri olan öğretmenlerin ilişkisel boyut görüşleri okulda çalışma süresi 0-5 yıl olan öğretmenlerin
görüşlerinden daha olumlu olduğu belirlenmiştir. Ayrıca, öğretmenlerin görüşlerinde kıdemleri bakımından anlamlı
farklar olduğunu, 16 ve üzeri yıl kıdeme sahip öğretmenlerin kabullenici boyut görüşleri 0-5 yıl kıdeme sahip
öğretmenlerin kabullenici boyut görüşlerinden daha olumlu olduğu belirlenmiştir.
Source
Kuramsal Eğitimbilim DergisiVolume
12Issue
3Collections
- Cilt 12 : Sayı 3 [14]