Ergenlerde saldırganlığın çeşitli değişkenler açısından incelenmesi
Citation
Nair, B. & Ercan, H. (2019). Ergenlerde Saldırganlığın Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi . Journal of Theoretical Educational Science , 12 (3) , 1067-1094 . DOI: 10.30831/akukeg.420615Abstract
Bu çalışmanın amacı, ergenlerin saldırganlık düzeylerini cinsiyet, yaş, algılanan çevre güvenliği, kişilik
özellikleri, algılanan ana-baba tutumu ve akran ilişkileri değişkenlerine göre incelemektir. Araştırma ilişkisel tarama
modelinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmada amaçlı örnekleme tekniği kullanılmış, çalışmaya 461 lise öğrencisi
katılmıştır. Katılımcıların 202’si kadın (%43.8), 259’u (%56.2) erkektir; yaş ortalamaları 15.69’dur (SS=1.20).
Araştırma verileri “Kişisel Bilgi Formu”, “Saldırganlık Ölçeği”, “Çevre Güvenlik Ölçeği”, “Sıfatlara Dayalı Kişilik
Testi”, “Ana Baba Tutum Ölçeği” ve “Akran İlişkileri Ölçeği” kullanılarak toplanmıştır. Araştırmada değişkenler
arasındaki ilişkileri tespit edebilmek için korelasyon, t-testi ve çoklu doğrusal regresyon analizleri yapılmıştır.
Analizler sonucunda saldırganlığın alt boyutları ile cinsiyet, yaş, algılanan çevre güvenliği, kişilik özellikleri,
algılanan ana baba tutumları ve akran ilişkileri arasında farklı düzeylerde anlamlı ilişkiler olduğu ortaya çıkmıştır.
Yapılan regresyon analizi sonucunda kişilik özelliklerinin uyumluluk, nevrotiklik, dışadönüklük ve deneyime açıklık
boyutları, akran ilişkilerinin sadakat ve kendini açma boyutları ile algılanan ana baba tutumlarının kabul/ilgi ve
psikolojik özerklik boyutlarının birlikte saldırganlığın anlamlı birer yordayıcısı olduğu ve bu değişkenlerin birlikte
toplam varyansın %31’ini açıkladığı saptanmıştır The aim of this study is to examine the aggression levels of adolescents according to sex, age,
perceived environmental safety, personality traits, perceived parental attitudes and peer relationships. The research
was performed in by using the relational survey method. 461 high school students participated in the study; 202 of the
participants were female (43.8%), 259 (56.2%) were male; the mean age was 15.69 (SD=1.20). The research data
were collected by using "Personal Information Form", "Aggression Questionnaire", "Sense of Safety Scale",
"Adjective Based Personality Test", "Parental Attitude Scale" and "Peer Relationship Scale". Correlation, t-test and
multiple linear regression analyzes were performed to determine the relationships between the variables in the study.
As a result of the analyzes, it was found that the subscales of aggression were related to sex, age, perceived
environmental security, personality traits, perceived parental attitudes and peer relationships at different levels. As a
result of the regression analysis, it was determined that personality traits of agreeableness, neuroticism, extroversion
and openness dimensions, peer relations' loyalty and self-disclosure dimensions, and parental attitudes of
acceptance/interest and psychological autonomy were significant predictors of aggression. The mentioned variables
together explain for 31% of the total variance.
Source
Kuramsal Eğitimbilim DergisiVolume
12Issue
3Collections
- Cilt 12 : Sayı 3 [14]