Türkiye’de Lojistik Performansa Etki Eden Faktörlerin Düzey-2 Temelinde Analizi
Özet
Bu araştırmanın amacı Türkiye’de bölgesel düzeyde lojistik sektöründe faaliyet yürüten işletmelerin performansına etki eden faktörlerin belirlenmesidir. Bu amaçla lojistik sektöründe faaliyet yürüten işletmelerin 2006-2015 dönemine ait ciroları performans göstergesi olarak kullanılmıştır. Lojistik sektörü ve ulaştırma altyapısına ait veriler Türkiye İstatistik Kurumu, Türkiye Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı ve Karayolları Genel Müdürlüğü tarafından yayınlanan verilerden elde edilmiştir.
Çalışmada; bağımlı değişken olarak lojistik sektör cirosu, bağımsız değişkenler olarak karayolu ve demiryolu uzunlukları, liman elleçleme miktarı, uçak yük miktarı ve dış ticaret hacmi kullanılmaktadır. Analiz aşamasında hem zaman verileri hem de yatay kesit verileri kullanılmaktadır. Değişkenlere ilişkin katsayılar, Dinamik Panel Veri Analiz Yöntemi ile tahmin edilmektedir. Analiz sonuçlarına göre kullanılan değişkenlerle birlikte lojistik sektör cirosunun gecikmeli değerinin de lojistik işletme cirosu üzerinde anlamlı ve pozitif yönlü bir ilişkiye sahip olduğu gözlenmektedir. Benzer şekilde lojistik sektör cirosu üzerinde pozitif ve en büyük etkiye sahip olan değişkenin, demiryolu uzunluğu olduğu ve bunu sırası ile karayolu uzunluğu, dış ticaret hacmi, uçak yük miktarı ve liman elleçleme miktarının takip ettiği tespit edilmiştir. The aim of the research is to determine the factors that affect the performance of the companies operating in the logistics sector at the regional level in Turkey. For this purpose, the turnover of companies operating in the logistics sector is used as a performance indicator for the period of 2006-2015. Data on the logistics sector and the transport infrastructure have been obtained from Turkey Statistical Institute, Ministry of Transport and Infrastructure and the Highways General Directorate.
In this research, logistic sector turnover is used as dependent variable, the length of highway and the lenght of railway, the amount of port handling, the amount of air freight and foreign trade volume are used as independent variables. Both time and cross-section data are used in the implementation phase. The coefficients of the variables are estimated by Dynamic Panel Data Analysis Method. According to the results of the analysis, it is observed that the lagged value of the turnover of logistics sector and all the other independent variables have a significant and positive relationship on the turnover of the logistics companies. It is detected that Railway length has the greatest impact on the turnover of the logistics sector, followed by road length, foreign trade volume, the amount of air freight, and the amount of port handling.