Statistical self-efficacy beliefs among pre-service mathematics teachers: the case of Palestine
Citation
Aydın, E. , Sevimli, E. & Abed, S. (2019). Self-Efficacy Beliefs among Palestinian Pre-Service Mathematics Teachers’ in Statistics . Journal of Theoretical Educational Science , 12 (4) , 1209-1222 . DOI: 10.30831/akukeg.451395Abstract
One of the most concrete reflections of mathematics in real life is statistic domain and it is frequently
mentioned in the related literature that students have difficulty in statistics concepts. The development of statistical
concept knowledge is important for both statistical and scientific literacy. This study aimed to determine pre-service
mathematics teachers’ self-efficacy beliefs in statistics. The study is about the Palestinian context. Any data about
the Palestinian education is valuable as there is so little research in the literature about the educational research done
about Palestinian educational system. The present study was conducted with a total number of 100 pre-service
mathematics teachers who were in their last academic year in the mathematics department of two Palestinian
universities. Data was collected by the Statistics Self- Efficacy Belief Instrument. Descriptive statistics was used in
data analysis. Data analysis showed that the participants had low to moderate level of self-efficacy beliefs in
statistics. The difficulties faced by the pre-services mathematics teachers with low self-efficacy beliefs in the teaching
of statistics concepts are discussed and the suggestion of remedial solutions for teaching content and teaching
environment is shared. Matematiğin gerçek yaşamdaki en somut yansımalarından biri de istatistik alanıdır ve ilgili literatürde
öğrencilerin ve matematik öğretmen adaylarının istatistik kavramlarını anlamada zorlandıkları sıkça dile
getirilmektedir. İstatistik kavram bilgisinin geliştirilmesi hem istatistik hem de bilim okuryazarlığının geliştirilmesi
açısından önem arz etmektedir. Bu çalışma, matematik öğretmen adaylarının istatistik öz-yeterlik inançlarını
belirlemeyi amaçlamıştır. Çalışma Filistin bağlamı ile ilgilidir. Filistin eğitimine ilişkin herhangi bir veri, literatürde
Filistin eğitim sistemi hakkında yapılan eğitim araştırması hakkında çok az araştırma olduğu için özel bir önem
taşımaktadır. Bu çalışma, son akademik yılında Filistin devlet sınırları içerisinde bulunan iki ayrı üniversitesinin
matematik bölümünde kayıtlı olan toplam 100 matematik öğretmen adayı ile gerçekleştirilmiştir. Veriler İstatistik
Öz-Yeterlik İnanç Envanteri tarafından toplanmıştır. Veri analizinde tanımlayıcı istatistikler kullanılmıştır. Veri
analizi, katılımcıların istatistikte düşük düzeyle orta düzey arası öz-yeterlik inançlarına sahip olduklarını göstermiştir.
Makalede, düşük öz-yeterlik inancına sahip öğretmen adaylarının istatistik kavramlarının öğretiminde karşılaştıkları
zorluklar tartışılmakta, öğretim içeriği ve öğretim çevresine yönelik çözüm önerileri paylaşılmaktadır.
Source
Kuramsal Eğitimbilim DergisiVolume
12Issue
4Collections
- Cilt 12 : Sayı 4 [11]